به نظر میرسید خودروهای برقی نمونههای خسته کنندهای باشند، اما جنگ تمام عیار تسلا با برداران پر مُدعای فراری و لامبورگینی نشان داد که تفکرهای قدیمی میتوانند اشتباه باشند. در حالی که به نظر میرسد عمر موتورهای درونسوز به پایان رسیده، عجیب است که هنوز سازندگانی سعی در بهینهسازی این پیشرانهها دارند.
آقای Christian von Koenigsegg موسس کمپانی کونیگزگ در کنار مدل تکرارناشدنی ONE:1
نمونهاش کونیگزگ است که در سال ۲۰۱۵ از تکنولوژی انحصاری Camless یعنی موتورهای بدون میلسوپاپ بهرهبرداری کرده است. البته پیش از این هم خودروسازانی مانند تویوتا و هوندا و بامو با سیستمهای VVTi، VTEC، VANOS انعطاف بیشتری به این مجموعه بخشیده بودند، ولی طرح انقلابی این سوپراسپرت ساز سوئدی نشان داد موتورها بدون میلسوپاپ هم میتوانند به کار خود ادامه دهند!
جالب است بدانید خودروی چینی Qoros 3 اولین نمونهای است که از سیستم بدون میلسوپاپ استفاده میکند. این قوای محرکه که به صورت آزمایشی در سینهی Qoros 3 در نمایشگاه اتومبیل گوانگژو قرار گرفته بود، قرار است به زودی به تولید انبوه برسد. پیشرانه ۱.۶ لیتری کوروس که به کمک توربوشارژ قادر است ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۹ نیوتن متر گشتاور تولید کند؛ در مقایسه با موتور ۲ لیتری بامو که بر روی خودروی اسپرت مینی John Cooper Works قرار میگیرد، کمی توانمندتر است.
در سیستم Camless، دستور باز و بست سوپاپها به وسیلهی کامپیوتر مرکزی اعمال میشود و عملکرد هر کدام به صورت پنوماتیکی (فشار هوا و روغن) صورت میپذیرد. از مزایای خیره کنندهی موتورهای بدون میلسوپاپ:
آزادی کامل در به کار انداختن تک تک سیلندرها در دورهای مختلف
کنترل مقدار باز و بسته شدن هر کدام از سوپاپها به صورت مستقل
گشتاور و قدرت بیشتر بخصوص در دورهای پایانی
حذف دریچه گاز و میل سوپاپها و تسمهتایم و قاب تسمه تایم
کوچکتر شدن سرسیلندر و کاهش وزن پیشرانه
کاهش میزان آلایندگی تا آنجایی که نیاز به مبدل کاتالیستی شماره دو ندارد
کاهش مصرف سوخت
برای درک بهتر سیستم FREEVALVE ویدئوی زیر را تماشا کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به نظرتان اگر خودروسازان داخلی از این تولیدکنندهی ۹ سالهی چینی سرمشق بگیرند چه میشود؟!
منبع: سایت کارنوتر (carnoter.com)