با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز . این مطلب رو من در سایت همسایه ( Phalls ) دیدم . گفتم شاید بد نباشه اینجا بذارمش !!!
این مطلب رو یکی از دوستان به نام MEHRDAD_Ilat نوشتن .
خوب میریم سراغ توضیحات و عکسها به زبان ایشون :
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز و خصوصاً دوستان "سمند" دوست ؛
دوستان در ایام تعطیلات نوروز 90 فیلم موبایلی بدستم رسید که چون قول داده ام نمیتونم اون رو بزارم، ولی تصاویر اون رو پس از اعمال تغییرات (حذف اشخاص) میزارم.این فیلم حدود 45 ثانیه است و در اون دو بدنه نمونه از آخرین تغییراتی که روی سمند اجراء شده دیده میشود. البته فقط بدنه خام در اين فيلم است ولی با این حال از این فیلم کاملاً مشهود است که طعم و مزه سمند جدید کاملاً طعم و مزه بی ام دبلیو سری 3 است (تا حالا كه قصد ارائه اتوموبيلي شبيه آئودي داشتند) هرچند در بعضی نقاط رد پاهایی از سایر اتوموبیلهای جدید در اين بدنه دیده میشود.
خوب شکر خدا گوش شیطون کر گویا فرقون سازها راه افتاده اند چون قبلاً هر دوسالی یکبار فقط سپر و چراغها رو تغییر میدادند و محصول ابتکار و خلاقیت و نوآوریشون رو بنام خودرو جدید ؟؟؟!!! "رونمایی" میکردند (مثل سورن) ولی الان شاسی و اتاق رو حفظ میکنند و در عوض تمام قسمتهای جلویی و عقبی رو تغییر میدهند (مثل پراید 132) در رابطه با سمند جدید هم قضیه همین است و با حفظ قالبهای دربها و سقف و احتمالاً شاسی تونستند مدل جدیدی بزنند (اين رويه براي تمام خودروسازهاي نوپا كاملاً جا افتاده است مثل هيوندايي كه از تغيير در اتاق خودرو الان به جايي رسيده كه حتي موتور مخصوص به خودش هم ارائه كرده است-تا الان موتورهاي هيوندايي بر مبناي موتورهاي ميتسوبيشي بودند-)
در عکس زیر 10 تصویر که تقریباً خلاصه ای از کل این فیلم است رو میتونید ببینید:
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
در عکس زیر که برای مقایسه تصویر "بی ام دبلیو سری 3 "رو زیر اون قرار داده ام میشود به وضوح تشابه قسمت اتصال کاپوت به بدنه رو در هر دوخودرو دید البته اون جایی که به ستون شیشه وصل میشود بیشتر به "سری 5 "یک نسل قبل شبیه است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
طرح بالاي کاپوت رو هم گویا برای اینکه کاملاً کپی کاری نباشد از اتوموبیل دیگری گرفته اند که من بیشتر اون رو شبیه فرو رفتگی روی کاپوت "سوناتا" یک نسل قبل میدونم که توی عکس زیر ایندو نمایش داده شده است البته توی فیلم این فرورفتگی رو بیشتر میتونید ببینید و از این لحاظ عکس خوب گویا نیست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
در رابطه با سپر جلو هم همونطوری که توی عکس میبینید احتمالاً طرحی شبیه "بی ام دبلیو سری 3 "خواهد داشت یعنی اینکه خطوط زرد را كه حتماً دنبال میکنند ولي براي بالاي گلگير دو گزينه ميتونه باشد، يا خطوط سبز رو دنبال كنند يا اينكه براي ساختن ابرويي با لاي چراغ جلو مثل سري سه و پنج بی ام دبلیو خطوط قرمز رو دنبال كنند(باز هم میگم که احتمالاً).
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
اما قسمت عقب که بازهم بر گرفته از چند طرح موفق است. به این صورت که چراغهای عقب همونطوری که توی تصویر زیر میبینید طرحی برمبنای سری 5 یک نسل قبل دارد ( با توجه به ابرویی چراغ راهنما كه با رنگ سفيد مشخص شده است به نظر من هماهنگي خطوط چراغ با خطوط درب صندوق عقب حتی کمی هم بهترشده است) روی خود درب صندوق عقب هم برای اینکه خیلی بالا به نظر نرسد یک پایین آمدگی اجرا شده است (دور آن دايره قرمز كشيده شده است)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
در رابطه با سپر عقب و چگونگی وصل كردن اون به بدنه هم كمي از طرح "بی ام دبلیو" بیرون آمده و یک چیزی شبیه همين "اپل استرايي" كه در تصوير ميبينيد یا "سوناتا" جدید خواهد بود که بازهم میگم به نظر من که میتونه زیباترهم باشد . حتی اگر بتونند مثل "اپل" ضربه گیرها رو هم در بیارند (که با فلش مشخص شده است) که خیلی خيلي جالبتر خواهد شد .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
برای نمونه چند اتوموبیل دیگه هم گذاشته ام و باید بگم که اولین بار این "دوج نئون" بود که در سال 2001 این طرح رواجراء کرد .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
و اما عکس زیر که میتونید تغییرات زیر رو در مقايسه با سمند ال ايكس سال ببینید:
اول از همه تغییر ستون عقبی شیشه عقب و تبديل اون از فرم نرم و منحنی دار به فرمی که یک خط نسبتاً زاويه دار مثل "لوگان" از روی سقف تا روی درب صندوق عقب دیده میشود .(با این اوصاف ایران فرقون از رقیبش سایپا فرقون جلو زده چون اونها توی طرح پراید 132 این ستون عقب رو نسبت به پراید معمولی بدون تغییر گذاشته بودند)
دوم تغيير محل قرار گيري قفل درب صندوق عقب كه از وسط به سمت راست كشيده شده است و به همراه محل قرار گيري پلاك و احتمالاً ابرويي محل قرار گيري چراغهاي پلاك ،كمي باعث شده تا از نماي تمام رخ عقب شيبه "206 اس دي" شود.
سوم هم در آوردن آرم سمند روي خود بدنه و بصورت فرورفتگي است كه خدا خيرشون بدهد باعث ميشود تا آقايون قالپاق دزد دستشون به چيزي بند نشود-اشاره به دزدی آرم "لوگان"-(البته اگر چيزي نخواهند رويش بزارند)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
خوب تا اينجاي كار كه همش بدنه خام است اما خودتون ميدونيد كه ميشه روي همين بدنه خام هم بينهايت طرح چراغ و سپر و ضربه گير و جلو پنجره اجراء كرد كه اميدوارم در كل بتونه طرح زيبايي بشود.
و اما نظر شخصی خودم:
بعيد ميدونم كه ضعف عمده سمند كه همون سنگيني اون است رفع شده باشد (به نظر من به ظاهر كه زير شاسي و ساير قطعات بدون تغيير باقي مونده اند) وزن زياد مثل آدم سنگيني است كه در مقايسه با آدم معمولي هم به سختي شتاب ميگيرد و هم به زحمت متوقف ميشود آخرش هم پس از صرف انرژي بيشتر زانوها و مفاصلش زودتر درد ميگيرند)
در رابطه با سيستم تعليق هم ايكاش مثل گندي كه براي "رانا" زده اند و تعليق اون رو از نوع تمام مستقل فنر پيچشي "206اس دي" به نيمه مستقل پيچشي تبديل كرده اند، اينجا يك وقت اين اشتباه رو نكنند و جوگير بشوند و بنام اكسل ملي اون رو روي اين سمند هم پياده كنند. اگه به من بود كه اكسل كاملاً مستقل چند بازويي مثل "جنتو" و يا كمي بالاتر مثل اكسل "بي ام دبليو رو" روش ميگذاشتم (هر چند كه قيمت تمام شده و هزينه سرويس دهي در مقايسه با مدل نيمه مستقل كمي بالاتر برود)
همچنين اميد دارم كه يك موتور شانزده سوپاپه بالاي 110 اسب رويش سوار شود (همين موتور يك وهشت دهم رو اگه بتونند شانزده سوپاپه كنند كه عالي عالي ميشود) و يادشون نرود كه ترمزهاي عقب رو هم ديسكي كنند اونوقت ديگه واقعاً ميتونيم بهش بگيم "سمند ايراني".
در رابطه با دربها در بالا من نوشته ام که قالبها تغییر نکرده که همینطور هم هست ولی خود دستگیرهها تغییر داده شده اند که باز هم به نظر دستگیره بی ام دبلیو سری 3 مد نظرشون بوده البته خیلی اتوموبیلهای دیگه هم همین طرح رو دارند.دلیل اینکه با این تفاوت بازهم میگم قالبها تغییر نداشته اند اینه که جای دستگره رو پس از قالب زدن در یک جای دیگه برش میدهند و در میآورند(بصورت پرسی).
عکس زیر هم در همین رابطه است:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منبع : سایت Phalls