صاحب امتیاز روزنامه سیاست روز:

کدام کسب و تجارت می‌تواند سود ۴۸ درصد بانکی را جبران کند/ دولتها گامی در جهت خصوصی‌سازی اقتصاد برنداشته‌اند

مدیر عامل اسبق انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در جمع بازاریان گفت: با وجود سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسای، دولتها گام موثری برای خصوصی‌سازی اقتصاد بر نداشته‌اند.

به گزارش [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] به نقل از [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ، علی یوسف پور صاحب امتیاز روزنامه سیاست روز، امروز در جمع بازاریان تهران و در مسجد امام خمینی بازار تهران (ره) با توجه به مسائل جاری روز ضمن تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: در بحث بین المللی نقشه آمریکا و هم پیمانانش با توجه به طرح ایجاد خاورمیانه بزرگ بر این اساس بود که تسلط کامل بر خاورمیانه پیدا کنند که با وقوع انقلاب اسلامی ایران این تصمیم عملی نشد و در ادامه علنا به سمت و سویی حرکت کردند که موجبات تضعیف ایران اسلامی را فراهم نمایند که این گونه هم نشد.
وی گفت: در زمان کنونی نیز با بوجود آوردن یک جنگ فرسایشی در منطقه ، تصمیم به عدم پیشرفت ملل مسلمان دارند . البته در این میان عراق و سوریه با کمک ایران توانستند از این نقشه شوم نجات یابند و در یمن نیز پیروزی بسیار نزدیک است.
به گفته وی، البته در این میان یک نکته است که متاسفانه از آن غافل مانده‌ایم. ما در حدود 40 سال است به عناوین مختلف در قبال کشور عراق هزینه پرداخت می‌کنیم، هم اکنون که در آن کشور یک امنیت نسبی برقرار است، صادرات ما به آنجا در حدود 6 میلیارد دلار است، در صورتی که ترکیه نزدیک به 20 میلیارد دلار به عراق صادرات دارد. در کربلا که مردم ما عاشقانه به آنجا می‌روند ، ترکیه فعالیت اقتصادی بسیار خوبی دارد. حتی در کشور افغانستان نیز وضع به همین منوال است. چرا ما همیشه در صحنه های نظامی و فرهنگی و سیاسی و علمی در منطقه موفقیم اما پای اقتصاد که به میان می‌آید وضع خوبی نداریم .
یوسف پور گفت: حتی در این شلوغی ها و اغتشاشات اخیر ، دقت فرمایید که همواره قوم لر در 40 سال اخیر از مظلوم ترین ساکت ترین اقوام ایران بودند ، اما مسائل اقتصادی و معیشتی با مردم کاری کرده است که در شهرهایی مانند ایذه و تویسرکان شاهد اعتراض بودیم.
مدیر عامل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان در مورد مسائل بانکداری نیز گفت: بالاخره ربا از نظر دین و اسلام به عنوان جنگ با خدا هست یا نه؟ چگونه است که اعتقاد و دین ما صراحتا بر چنین مسائلی تاکید دارد، اما برخوردی با آن نمی‌شود . در کشورهای پیشرفته و اروپایی مقدار بهره بانکی 2 تا 3 درصد است، اما در کشور ما اعلام می‌شود 18 درصد و با هزینه‌هایی که وام گیرنده برای آن انجام می‌دهد نرخ سود به 48 درصد می‌رسد ، کدام تجارت در حال حاضر در کشور به میزان 48 درصد سودآور است؟
یوسف پور افزود: متاسفانه اشکال اول دراین است که بانکهای ما اسلامی نیستند و اکثرا ورشکسته هستند. این ورشکستگی مختص حال حاضر نیست و سالیان گذشته نیز چنین بوده اما با دادن ترازهای صوری سعی دارند که بگویند ورشکست نشده اند. در سال 1375 از طرف مجلس تحقیق و تفحصی در مورد بانک مرکزی انجام دادیم که متوجه شدیم اصلا بانک مرکزی ما توسط ایران اداره نمی‌شود، در حال حاضر نیز مطمئن باشید که چنین است.
وقتی اقتصادما بر پایه ربا بنا نهاده می‌شود آیا باید منتظر برکاتی از درون آن بود.
وی گفت: از طرف دیگر بزرگترین مانع پیشرفت اقتصادی در کشور ما ساختار دولت است، زیرا همواره دولت بعنوان یک سد بازدارنده در برابر ورود بخش خصوصی به مسائل اقتصادی عمل کرده است.
به گفته این نماینده اسبق مجلس، در هنگام انتخابات همه دولتها شعار می‌دهند که مردم باید وارد شوند و دولت از تصدی گری دست بردارد، اما بعد از رای آوردن داستان به گونه دیگری رقم می‌خورد .در همین دولت فعلی مگر رئیس سابق اتاق بازرگانی در حال فعالیت نیست ، پس چرا شعارهایی که قبلا داده می‌شد انجام نمی‌شود.
وی گفت: وقتی وزیری 1000 خودرو هدیه می‌دهد چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا اگر خودروسازی در اختیار بخش خصوصی بود ، آقای وزیر می‌توانست چنین کاری را انجام دهد.
* نفت از زمان ناصرالدین شاه تا کنون به شکل خام فروش می‌رسد
به گفته یوسف پور، متاسفانه در زمان ناصرالدین شاه نفت خام به فروش می رسید و اکنون نیز چنین است. چرا ما نبادید بتوانیم به جای نفت خام ، فراورده های نفتی تولید نماییم و آنها را به فروش رسانیم. در همین کشورهای همسایه خودمان اگر چرخی بزنیم مشاهده میکنیم که پاکستان و افغانستان بازار بسیار خوبی برای فروش فرآورده های نفتی ما هستند.
وی گفت: اگر بتوانیم پالایشگاههای خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و نفت را نیز به قیمت بین‌المللی به آنها عرضه کنیم، شاهد رشد و شکوفایی این صنعت خواهیم بود. اما متاسفانه اقتصاد ما وابسه به فروش نفت خام است و این گونه است که دلار به قیمت 4750 تومان می‌رسد.
به گفته یوسف پور، متاسفانه کار به جایی رسیده که دولت در مسائل ورزشی و باشگاه داری هم دخالت می کند و فقط برای این مسئله هم هزینه پرداخت می کند و در پایان دولتها یکسری بدهی انباشته برای باشگاههای ورزشی ما می ماند.
وی گفت: در ابتدای دولت دوازدهم مکررا شعار عدم تصدی گری دولت داده شد ، اما در این 7 ماه آیا وزیری توانسته کارگاهی را به بخش خصوصی واگذار کند و نتیجه اش را به اطلاع مردم برساند؟ دلیل آن به وضوح مشخص است ،منافعی که در میان است موجب میگردد بخش خصوصی نتواند وارد شود.
وی گفت: صراحتا باید اعلام کرد که هیچ دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب گامی جهت خصوصی سازی اقتصاد برنخواهد داشت.
به گفته مدیر مسئول روزنامه سیاست روز در کشورهای پیشرفته یکی از ابزارهای فشار بر روی دولتها رسانه ها هستند ، در ایران نیز اگر بخش خصوصی بخواهد وارد کارزار اقتصادی شود نیاز به یک رسانه بسیار قوی دارد زیرا اگر بخش خصوصی بخواهد امیدوار به حرکت دولتها در شرایط کنونی باشد ، چنین چیزی امکان نخواهد داشت.
وی گفت: طبق گزارش بانک مرکزی که چند سال گذشته منتشر شد در حدود 25 میلیارد دلار بصورت اسکناس در خانه های مردم و در شرکتها وجود دارد، دلیل این امر اینست که فضای کسب و کاری برای اینکه این پولها به بازار بیاید وجود ندارد.
یوسف پور افزود: متاسفانه کار به جایی رسیده است که در وزارت نفت ما با 10 واسطه سیاست انگلیس را پیاده می‌کنند . اگر بتوانیم بجای فروش نفت خام ، فرآورده‌های آن‌را به فروش برسانیم ، می‌توان به اقتصاد پویا امیدوار شد.
به گفته یوسف پور بازار تهران در 150 سال گذشته همواره در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پیشرو بوده است و اکنون نیز باید چنین باشد ، جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار باید با ایجاد یک پایگاه رسانه ای قوی بتواند مسئولان را هوشیار نماید. آشوبهای اخیر که به دلیل مسائل معیشتی انجام شد، شوخی بردار نیست.
به گفته یوسف پور اصناف باید برنامه ای را طراحی کند که کسب و کار اصلاح گردد و افراد تحصیل کرده به سطح بازار ما بیایند و برخی تفکرات قدیمی تغییر کند.
انتهای پیام/ب