" هزاران سال برای گذشتن از بیابون های داغ و پهناور و بی رحم و خاک آلود شمال آفریقا ، فقط یک وسیله وجود داشت : شتر !
یونانی ها ، رومی ها ، بربر ها ، فینیقی ها ، وندال ها ، عرب ها ،کارتاژی ها ، عثمانی ها ، فرانسوی ها ، ایتالیایی ها و بریتانیایی ها همه از آن استفاده می کردند ، ولی در سال 1968 حاکمیت بلامنازع 4 هزارساله ی شتر به آخر رسید ؛ بدست پژوی 504 .
خیلی ها تصور میکنن که لندرور یا جیپ بود که موتور احتراق داخلی رو به این نفوذ ناپذیرترین مناطق دنیا آورد ، ولی در واقع این [ پژوی 504 ] بود .
بهش میگفتن : سلطان آفریقا - The African King
چیزی که این پژوی افسانه ای رو در آفریقا عزیز کرد ، دوام و زمختیش بود ، این حوالی دائم حکایت هایی میشنویم از اینکه 504 ، یک میلیون کیلومتر راه میرفته و به جاهایی رفته که هیچ لندروری نمیتونسته بره ، بدون اینکه داغون بشه ...
چهل سال پیش ، کلمه ی پژو به معنی استحکام و عقل و منطق بود ، ولی بعد در سال 1983 ، پژو تصمیم گرفت که دیگه ماشینای قوی و محکم نسازه ، میخواست لباس کارشو دور بندازه و اسپرت و جلف و باحال بشه .
برا همین ، به کل تغییر جهت داد... "
نوشته ی بالا بخشی از مستند Top Gear هست که در اون جرمی کلارکسون خودروی پژوی 504 رو مورد بررسی قرار داده با دوبله ی فارسی بسیاااااار عالی
این پست اول مقدمه ای هست بر پروژه ی بازسازی پژو 504 من ، خودروی محبوب و خاطره انگیز که کمتر کسی هست که اسمی ازش نشنیده باشه .
خودرویی که از سال 1968 تولید و در سال 1969 خودروی سال اروپا لقب گرفت ، در پنج کلاس سدان ، کوپه ، کابریولت و استیشن و پیکاپ با موتورهای مختلف و مشخصات فنی مختلف تولید و هنوزم در خیلی از کشورها استفاده میشه که در ایران معروف ترین اونها نوع GL که معروف به دنده گیربکسی ( غلط مصطلح ) ( دنده وسط ) و نوع L ( دنده فرمونی ) به وفور وجود داشته و هنوزم در بسیاری از شهرها به چشم میخورن ، البته سایر مدلها هم در ایران وجود داشته و داره ولی خب کمیاب .
در پستهای بعدی تصاویری از روند بازسازی پژوی خودم که به تازگی شروعش کردم که یه پژوی 504 L مدل 1978 به رنگ سبز متالیک ( سبز انگوری ) هست رو به همراه توضیحات قرار خواهم داد .
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
اطلاعات بیشتر در مورد پژو 504 :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]