درود بر دوستان عزیزم
سپاس گزارم از دوست و معلم این انجمن علی آقای بزرگوار که تجربیاتشون رو رایگان با ما به اشتراک می گذاره.
اگه فرصت داشتید و صلاح دونستید در این خصوص راهنمایی کنید.
نقل قول:
Printable View
درود بر دوستان عزیزم
سپاس گزارم از دوست و معلم این انجمن علی آقای بزرگوار که تجربیاتشون رو رایگان با ما به اشتراک می گذاره.
اگه فرصت داشتید و صلاح دونستید در این خصوص راهنمایی کنید.
نقل قول:
شمع آب را با نمونه نو عوض کردم هنگامی که ماشین را روشن می کنم ضد یخ نشت می کند آچار کشی کردم اما فایده نمی کنه در مسیرهای طولانی باعث کم شدن ضد یخ میشه آیا این مشکل برای شما پیش آمده و چطور مشکل را برطرف کردید
نقل قول:
درود بر شما، در مورد ایرادات کولرهای آمریکایی ، بارها صحبت شده، اگر منظور شما، برنامه ای است که دارم انجام میدم، هنوز به پایان نرسیده، چون در بخشهایی آزمون و خطا دارد و باید ایرادات مشخص و دوباره اصلاح شود. و از همه مهمتر پیدا کردن گاز با کیفیت و مرغوب در وضعیت بشدت درهم و آشفته بازار فروش انواع گازهای مختلف با کیفیتهای گوناگون، کار ساده ای نیست، بخصوص که به عنوان یک آماتور، باید از اصالت و کیفیت همه آنها آگاه بشم.
مسلما زمانی که کار به نتیجه نهایی رسید، مثل همیشه همه تجربه ها بطور کامل و دقیق در کلوپ منتشر خواهد شد.
درود بر شما، دوست گرامی.نقل قول:
تصور میکنم مشکل با استفاده از نوار تفلن حل شدنی باشه. از نوار آب بندی تفلن مانند آب بندی کردن لوله های آب شهری استفاده کنید، و اگر نتیجه نگرفتید، چند تصویر بگذارید تا امکان بررسی دقیقتر مشکل وجود داشته باشد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درود بر شما تشکر می کنم فراموش کردم مطرح کنم که شمع آب از نوع چراغی و تک فیش هستش و از نوع عقربه ای نیست اگر تفلون پیچ بشه فکر کنم برق منفی به شمع نرسه و کار نکنه آیا راهکار دیگری برای آببندی شمع هست
دورد بر شما علی آقا.ممنون از وقتی که میذارید.نقل قول:
نقل قول:
نگران این مسئله نباشید، نوار تفلن به خوبی آب بندی را انجام داده، و درعین حال اتصال بدنه هم بواسطه تماس لبه های تیز رزوه های فشنگی حرارت با بدنه سرسیلندر، کار خواهد کرد. من در اتومبیل خودم از همین روش استفاده کردم و مشکلی پیش نیامده.نقل قول:
برای اطمینان از اینکه اتصال بدنه برقرار و چراغ در زمان لزوم روشن خواهد شد، با جدا کردن سیم برق مثبت سوئیچ استارت به اتوماتیک استارت ( تا هنگام چرخاندن سوئیچ، ماشین روشن نشود) و چرخاندن سوئیچ تا انتها، روشن شدن چراغ اخطار آب را آزمایش کنید.
اگر سوئیچ احتیاط استارت اتومبیل شما فعال است( در نمونه گیربکس دستی با گرفتن پدال کلاچ ، استارت فعال میشود و در مدل اتوماتیک در وضعیت پارک استارت میخورد) نیازی به جدا کردن سیم مورد نظر نیست.
متشکرم، اگر منظور شما مقایسه بین مدلهای مختلف باشه، تا جایی که تجربه داشتم، تفاوت چندانی وجود ندارد، چون به نظر میرسه که در دهه های 60 و 70 و 80 میلادی، طراحی این بخش از اتومبیلهای آمریکایی تقریبا در یک فرم بوده و شباهتهایی با هم دارند.نقل قول:
بطور مثال تصویر زیر، یونیت بخاری فورد ماستنگ مک وان 1973 است ، که در جلوی پای شاگرد نصب میشود، و همانطور که مشخص است، در این طراحی، همچنان هوا از سمت بیرون اتاق( از طرف فن نصب شده در گلگیر ) به این یونیت وارد شده و از میان رادیاتور بخاری عبور میکند، که دقیقا همان مشکل اصلی خارج شدن هوای داخل اتاق به بیرون و برگشت مجدد را در این نمونه نیز تکرار کرده.
اگر اواپراتور کولر هم نصب کرده باشه، مسلما با این حجم زیاد ابعاد طراحی یونیت بخاری ، جایی برای اواپراتور نیست و مثل نمونه های شورلت باید در بیرون اتاق و کنار موتور نصب شده باشد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یا این نمونه که مربوط به مدلهای مختلف شورلت کاپریس و ایمپالا در دهه های 70 و 80 و 90 است که مدخل ورودی هوای به سمت فن کولر و بخاری ، دقیقا در پشت جعبه داشبرد قرار گرفته و نشان میدهد که هوا دوباره باید از اتاق خودرو خارج شده و بعد از رفتن به سمت فن ، به طرف اواپراتور پرتاب و مجددا وارد اتاق خودرو بشود، البته در این طراحی ، رادیاتور بخاری نیز خارج اتاق و در داخل یونیت کولر نصب شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نکته بسیار منفی در این طراحی اینکه هوا دقیقا از محلی عبور میکند که برای عبور آب ریخته شده بر روی شیشه جلو خودرو، و خروج از یک ناودانی در زیر آن طراحی شده که عملا بازهم هوای آزاد با هوای خنک یا گرم شده داخل اتاق تداخل شدید پیدا میکند. چیزی مانند یک تقاطع که از یک سمت هوای داخل اتاق و از سمت دیگر آب جاری شده از روی بدنه و شیشه جلو، همزمان از یک مسیر عبور کرده و هرکدام راه خودش را میرود!
همانطور که قبلا گفتم، این سیستم طراحی ، شاید برای دماهای زیر 40 درجه جوابگو باشد، اما با بیشتر شدن دما بخصوص بالاتر از 45 درجه، کارایی کولر بشدت افت پیدا میکند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل قول:
درود
امیدوارم که بشه راه حلی برای این مورد پیدا کرد تا بتونیم استفاده بهینه تر از کولر امریکایی ها داشته باشیم.
طبق فرمایشات شما جالب این بود که گفتید حتی در مدل های دهه 1990 هم این نقص طراحی وجود داره. برای مثال در ماشینی مثل کاپریس تخم مرغی که در سال 91 میلادی تولید شده بنظرم این طراحی قدیمی با توجه سال تولید خیلی نقص بحساب میاد چون ماشین هایی مثل پژو 405 که در دهه 1980 تولید شد خیلی سیستم کولر به روز و بهتری داشت.
با توجه به اطلاعات ناچیزم در حوزه ماشینهای کلاسیک امریکایی ، حدس می زنم این نوع طراحی که تا دهه 90 میلادی هم در امریکا ادامه دار بوده حتماٌ یه فلسفه و حکمتی داشته وگرنه فکر نمی کنم کمپانی به اون عظمت ، تا این اندازه بی حساب و کتاب چنین طراحی کرده باشه! (با این حال به دور از تعصب ، این مورد جای تامل داره چون هرجور حساب کنیم با توجه به موقعیت جغرافیایی اون کشور ، کولر قوی نیاز بود)
آیا امکان برقی کردن پمپ بنزین نوا هست تا حالا کسی از دوستان تجربه اش را داشته؟
با اجازه از اساتید و پیشکسوتان کلوپنقل قول:
بله اینکار به راحتی قابل انجامه و مزایایی هم داره. من یک سال پیش یک پمپ ژاپنی مارک میتسوبیشی (معروف به سه گل) که به طور فابریک روی وانت مزدا هست گرفتم و خودم روی نوا نصب کردم. خوبی این نوع پمپ اینه که پلاتین اتوماتیک قطع کن داره و بر حسب مقدار مصرف، پمپ رو روشن وخاموش میکنه یعنی پمپ دائما کار نمیکنه.
نصب پمپ رو بعضی ها داخل محوطه موتور انجام میدن. اما اینکار 2 تا ایراد داره:
اولا تو تابستون که موتور ماشینای آمریکایی تا مرز 100 درجه گرم میکنه میتونه به پمپ صدمه بزنه.
ثانیا این پمپها برای اینکه به شکل بهینه کار بکنن باید در سطحی پایینتر از باک قرار داشته باشن که بنزین روشون سوار باشه و مجبور نباشن هم مکش انجام بدن و هم پاشش. اینکار فشار مضاعف روی پمپ وارد میکنه. تو ماشینایی هم که فابریک وجود دارن (مثل وانت مزدا، پاترول و ...) زیر ماشین کنار شاسی متصل هستن.
با توجه به این موارد، من زیر درب جلو سمت شاگرد (جایی که شاسی به سمت بالا خم میشه) کنار شاسی رو برای نصب انتخاب کردم. هم محل مناسب و امنی برای نصب پمپ وجود داره و هم لوله فلزی بنزین که از باک میاد در اینجا تموم میشه و ادامه مسیر بنزین با شلنگ لاستیکی هست.
کافیه شلنگ رو از لوله جدا کنیم و توسط یک تکه شلنگ خیلی کوتاه، یک صافی بنزین تو مسیر بزاریم و با یک شلنگ کوتاه دیگه از خروجی صافی، به ورودی پمپ وصل کنیم. خروجی پمپ هم با یک شلنگ بلند به کاربرات وصل میشه.
برای برق پمپ هم خوشبختانه سرسیم برقدار بیکار تو محوطه موتور نوا فراوونه. باید یکیش که با باز کردن سویچ برقدار میشه توسط یک تکه سیم واسط به مثبت پمپ وصل کنیم. منفی پمپ هم که به بدنه وصل میشه. البته این نکته رو بگم که چون این پمپها برق کمی مصرف میکنن میشه همینجوری از هر سیمی بهشون برق داد وگرنه بایستی برق قوی از سر باتری میگرفتیم و رله براش نصب میکردیم.
و اما حسن بزرگ پمپ برقی:
تو زمانه فعلی دیگه اینجور ماشینا استفاده مداوم و روزمره نمیشن و همه ماها که داریم، گهگاهی سوارش میشیم و وقتی چند روز ماشین میخوابه به علت بخار شدن بنزین داخل کاربرات (که متاسفانه این بیماری تو نوا اپیدمی هست) اگه پمپ فابریک مکانیکی رو ماشین باشه باید دوتا استارت جانانه بزنی تا پیاله بنزین داخل کاربرات رو پر کنه و موتور روشن بشه ولی با پمپ برقی به محض باز کردن سویچ، بلافاصله بنزین میرسه و با نیش استارت ماشین روشنه. این موضوع به خصوص وقتی باطری چندان قوی نیست و بعد چند روز خوابیدن، خوب نمیتونه استارت بزنه اهمیت خودشو نشون میده.
یک نکته هم باید اشاره کنم. وقتی پمپ فابریک از مدار خارج میشه و بنزین داخلش نیست، موقع روشن بودن موتور صدای زیاد و غیرعادی ازش میاد و به نظر میرسه آسیب زیادی به دیافراگم اون وارد میشه. برای همین من کلا بازش کردم و یک درپوش با ورق آهن ضخیم و یک واشر با مقوا ساختم و محل نصب پمپ رو کور کردم. الان تعویض فیلتر روغن هم خیلی راحت تر شده.
تعویض بلبرینگ فن برقی ( بخش 1 )
یکی از فنهای نصب شده در جلو ، از نوع متعلق به زانتیا است که بازدهی و پرتاب باد بسیار خوبی دارد، متاسفانه از چند سال قبل بخاطر آب خوردن ، بلبرینگ آن خراب و به صدا افتاد و باید تعویض میشد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این نمونه از فنهای برقی، معمولا یک بلبرینگ در بخش جلو و یک بوش برنجی در بخش عقب تعبیه شده که بیشترین فرسودگی معمولا در بلبرینگ رخ داده و باید تعویض شود
برای این کار، در ابتدا باید زوائد نگهدارنده درب فن به بدنه را با نوک آچار دو سو و ضربات ملایم به سمت داخل خم کرد، تا درب امکان جدا شدن از بدنه فن را داشته باشد.
فلش قرمز این زوائد را نشان میدهد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بالشتکهای آهنربا دائمی، جازغالی ها و زغالهای مربوطه، بوش برنجی انتهایی و بقیه متعلقلت بدنه فن، بعد از باز کردن و جدا سازی درب فن و آرمیچر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
آرمیچر و سیم پیچها، کلکتور به عمراه درب فن و آرمیچر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شافت آرمیچر را باید از درون بلبرینگ بیرون بکشیم، روشهای متعددی برای این کار وجود دارد، از جمله استفاده از پولی کش و یا ضربه غیر مستقیم زدن، که در این صورت باید با دقت و بدون آسیب رساندن به شافت و متعلقات آرمیچر انجام شود.
قبل از بیرون کشیدن شافت، باید خار نگهدارنده روی شافت جدا شود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درب فن و آرمیچر جدا شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای بیرون آوردن بلبرینگ از نشیمنگاه خود در درون درب فن، بازهم میتوان از ضربه غیر مستقیم و یا پولی کش استفاده کرد. برای ضربه زدن از یک بوش یا لوله فلزی و یا لوله پلاستیکی آب استفاده کنید و از بخش داخل درب به سمت بیرون ضربه وارد کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بلبرینگ از درب فن جدا شد و بخاطر فرسوده بودن ، درپوشهای بلبرینگ هم جدا شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قبل از اینکه بلبرینگ را عوض کنیم، لازم است که وضعیت زغالهای فن، در حالتی قرار بگیرند تا امکان نصب راحت آرمیچر در داخل بدنه فن وجود داشته باشد. برای این کار باید ذغالها در آخرین حد ممکن در داخل جا زغالی به عقب کشیده شود.
در ابتدا چهار سوراخ با مته بر روی جا زغالی ها و در نهایت درب انتهایی بدنه فن ایجاد کردم که متوجه شدم متاسفانه در این حالت، باید خود زغالها هم سوراخ شود که احتمال خرد شدن و از بین رفتن آنها وجود داشت. فلش آبی
بنابراین با ایجاد سوراخ در انتهایی ترین بخش کناز جا زغالی ها ، بجای خود زغالها، سیمهای متصل به آنها را عقب کشیده و زغالها هم به عقب کشیده میشوند. فلش قرمز
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با یک سیم باریک، سیمهای زغال به عقب کشیده و از سمت دیگر انتهای بدنه فن بیرون آمده و خم میشود تا زغال در جای خود ثابت بماند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سیم فلزی مورد استفاده برای نگهداشتن زغال از محل سوراخ شده در انتهای بدنه فن . فلش قرمز
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فلش آبی سوراخهای مربوط به انتهای محل جازغالی و فلش زرد سوراخهای اولیه ایجاد شده که مناسب نبود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تا حد امکان سوراخهای باریک ایجاد کنید تا کمترین میزان تخریب در جا زغالی ایجاد شود. مته شماره 2.5 یا 3 برای این کار مناسب است
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]