با عرض سلام اگه بشه لینکش رو برام بفرست برای تحقیقم نیاز فوری دارم متشکرم.(mohsennazarpour@yahoo.com)
با عرض سلام اگه بشه لینکش رو برام بفرست برای تحقیقم نیاز فوری دارم متشکرم.(mohsennazarpour@yahoo.com)
پروژه تونل SMART
(Stormwater Management and Road Tunnel)SMART درخشش مهندسی در اعماق زمینتونل SMART اولين تونل دو منظوره جهان است كه در شهر كوالالامپور پايتخت كشور مالزي ساخته شده است. ساخت اين تونل از سال 2003 شروع و در ژوئن 2007 بهره*برداري از آن آغاز شده است. اين تونل ابتدا به*عنوان مسيري براي انحراف آب*هاي خروشان و سيلاب*هاي رودخانه*اي كه از به*هم پيوستن دو رودخانه بزرگ در مركز شهر حاصل شده است، در نظر گرفته شده بود. ولي سپس با يك ايده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر داخلي 8/11 متر، تونل به گونه*اي طراحي شد كه بتواند در زمان*هاي غيراضطراري كه جريان آب چندان قوي نيست به*عنوان تونلي رفت و آمدي (در دو طبقه) براي وسايل نقليه جهت كم*كردن بار ترافيكي يكي از شاهراه*هاي مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگيرد.
بهره*برداري از اين تونل در سه حالت مي*تواند انجام بگيرد:
حالت اول (حالت عادي يا نرمال): زماني است كه جريان آب رودخانه به قدري كم است كه اساساً نيازي به انحراف توسط تونل ندارد.
حالت دوم: زماني است كه طوفان*هاي كوچك يا متوسط رخ مي*دهد ولي فشار جريان آب زياد نيست. در چنين حالتي جريان آب به داخل تونل منحرف شده و از طريق مسير فرعي به پايين*ترين قسمت تونل هدايت مي*شود. در اين حالت دو مسير عبور و مرور بالايي تونل همچنان بر روي وسايل نقليه باز است.
حالت سوم: حالتي است كه در زمان طوفان*هاي سهمگين رخ مي*دهد. در چنين حالتي كل تونل بر روي وسايل نقليه بسته مي*شود و پس از اطمينان از خارج*شدن كليه ماشين*ها (به*وسيله تعداد زيادي ايستگا*ه*هاي رفتارسنجي تا زماني كه يك وسيله نقليه در داخل تونل باشد درهاي ورودي آب باز نمي*گردد) جريان سيلاب به*طور خودكار به داخل تونل هدايت مي*شود. ظرفيت آب در تونل در چنين حالتي به سه ميليون مترمكعب مي*رسد.
ساعت زمان لازم است تا پس از پاك*سازي تونل درهاي آن بر روي وسايل نقليه باز گردد.. اين حالت يك يا دو بار در سال رخ مي*دهد.
· روش ساخت تونل
شهر كوالالامپور از نظر زمين*شناسي بر بستري از آهك قرار گرفته است. ضمناً اين شهر از سطح دريا نيز بالاتر است. از مشخصه*هاي اصلي اين لايه*هاي آهكي وجود تخته*سنگ*ها، گودال*ها و باتلاق*هاي متفاوت است. با توجه به طبيعت زمين*شناسي شهر بيشتر ايده*هاي طراحي و اجرا به سمت و سويي ميل كرده است كه كمترين اثر منفي را بر روي شرايط محيطي و زمين*شناسي شهر وارد نمايد.
لذا براي اين پروژه از ماشين TBM مدل Slurry Shield استفاده شده است كه به هنگام كار در برخورد با بسترهاي آهكي و مواجهه با آب*هاي زيرزميني و صخره*هاي سخت مقاومت خوبي از خود نشان مي*دهد. وجود يك سپر مقاوم كه با فشار هوا كار مي*كند امكان آن را فراهم مي*سازد كه ماشين در مواجهه با آب*هاي زيرزميني و خاك*هاي سست تعادل خود را كاملاً حفظ نمايد.
· ايمني تونل
از نظر استادارد هاي امنيتي و ايمني نيز اسمارت از وضعيت خيلي خوبي برخوردار است. خروجي*هاي اضطراري فراوان*، سازه ضد زلزله، صدها دوربين و وجود مرکز کنترل که شبانه*روز تردد خودروها و عبور جريان آب را زير نظر دارند اسمارت را در اين زمينه نيز بي همتا کرده است.
تونل SMART براي دستگاه*هاي تهويه ويژه*اي است كه در هر كيلومتر از تونل تعبيه شده است. اين دستگاه*هاي قوي تهويه به*طور دائم هواي *آلوده تونل را خارج مي*نمايد.
وسایل حفاری قطعه جنوبی تونل متروی اصفهان
پیشرفت های حاصل شده درصنعت تونل این پنجاه ساله، شامل افزایش مداوم وزن، اندازه و توان کله حفاری، سیستم بارگیری و تخلیه، طراحی موثر کله حفاری، پیشرفت های متالوژیکی در ساخت تیغه های حفاری، پیشرفت سیستم های الکتریکی و هیدرولیکی و افزایش استفاده از سیستم های کنترل اتوماتیک، باعث بهبود قابلیت حفاری ماشین، افزایش عمر و قابلیت دسترسی سیستم رود هدر شده است به طوریکه وزن ماشین ها به بیش از 120 تن رسیده است. افزایش وزن، علاوه بر افزایش ایستایی (Stability) و کاهش لرزش به افزایش نیروی رانش (Trust) تولید شده برای حفاری سازندهای مقاوم تر انجامیده است.یکی از بهترین گزینه های حفاری ها در زمینهای شنی و شنی سنگی رود هدر است که با لرزش کم از لق شدن و اضافه حفاریهای دور کنتور جلوگیری میکند گرچه در ایران در حدود 40درصد تونل های انتقال آب بوسیله پیکور حفاری میشود اما این گزینه باعث افزایش زمان پروژه و هزینه میشود به نحوی که با اضافه حفاریها و ریزشهای ناشی از ارتعاشات ضربه آن باعث عقب افتادگی پیشروی و کاهش راندمان در جبهه کاری میشود
هم اکنون 4 دستگاه رودهدر شامل: 2 دستگاه رودهدر Paurat مدل T2-11 و 2 دستگاه رودهدر Eickhoff مدل ET-450Q و ET-450L عملیات حفاری تونل های پروژه قطعه جنوبی مترو اصفهان را بر عهده دارند.
رود هدر آیکهوفمدل ET-450
رود هدر ویرث - پائوراتمدل T2-11
Click this bar to view the full image.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)