نقطه :
در اكشن اسكريپت نقطه براي نشان دادن خواص يا متدهاي وابسته به يك شيي يا سمبل مووي كليپ استفاده ميشود . همچنين براي تعيين target path در يك مووي كليپ يا متغير ، فانكشن يا آبجكت ها استفاده ميشود . عبارت نقطه دار با نام شيئ يا كليپ موردنظر آغاز شده ، نقطه ميگذاريم و در آخر با يك المان كه توسط شما تعيين ميشود پايان مي يابد .
بطور مثال خاصيت x كه براي مووي ها ميباشد مكان افقي مووي را روي صحنه مشخص ميكند . مثلا عبارت ball.x نشان دهنده مشخصه x از كليپ ball ميباشد .
مثال ديگر : submit يك متغير در كليپ Form است كه در كليپ shop قرار دارد . عبارت shop.form.submit=True مقدار متغير submit از form را True ميكند .
مثال ديگر : عبارت ball.play(); را داريم . play يك متد از كليپ ball است كه باعت اجراي اين كليپ ميشود .
نقطه همچنين با شيي مجازي _root و _parent كار ميكند . شيي مستعار _root به Timeline اصلي بر ميگردد. شما از اين شيي ميتوانيد براي خلق Target path هاي مطلق استفاده كنيد . بطور مثال عبارت زير باعث فراخواني فانكشن Buildgameboard در مووي كليپ functions در Timeline اصلي ميشود .
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
از شيي مجازي _parent براي مراجعه يه يك كليپ كه كليپ كنوني در آن قرار دارد استفاده ميشود . همچنين ميتوانيد براي ساخت target path وابسته استفاده اش كنيد .
آكولاد:
عبارات اكشن اسكريپت توسط آكولاد ها گروه ميشوند .به مثال زير توجه كنيد .
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
سمي كالن :
عبارات زبان اكشن اسكريپت با سمي كالن پايان ميابد . مثال:
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
اگر شما سمي كالن پاياني را فراموش كنيد هيچ مشكلي براي اسكريپت شمل پيش نمي آيد اما بهتر است براي شيوايي اسكريپت خود آنرا هميشه بگذاريد .
پرانتز ها :
وقتي شما يك فانكشن تعريف ميكنيد ، بايد پارامتر هاي فرستاده شده در فانكشن را در پرانتز قرار دهيد . مثال :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
همچنين براي آسانتر شدن عبارات رياضي در اسكريپت نيز از پرانتز ها بصورت ذيل استفاده ميشود .
(در زبان هاي برنامه نويسي اعمال رياضي بترتيب خاصي در پراسيجر تفسير ميشوند . وقتي يك عبارت رياضي داخل پرانتز باشد محاسبه آن قبل از بقيه عبارت صورت ميگيرد . به مثال زير دقت كنيد :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
در عبارت اولي ابتدا عمل ضرب و سپس جمع صورت ميگيرد و پاسخ عدد 17 است
در عبارت دوم بعلت وجود پرانتز ابتدا پرانتز محاسه و سپس ضرب صورت ميگيرد و جواب 25 است .
از پرانتز همچنين براي مقدار دهي عبارات استفاده ميشود . قالب كلي آن مانند مثال زير است :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
حساسيت به حروف كوچك و بزرگ :
فقط كلمات كليدي اكشن اسكريپت به حروف حساسند و در بقيه موارد ميتوانيد از هر دو حالت استفاده كنيد .
شما نميتوانيد از اسم هاي رزرو شده اكشن اسكريپت بجاي نام اشياي خود استفاده كنيد .
اگر كلمات كليدي اسكريپت را از لحاظ كوچكي و بزرگي اشتباه بنويسيد اسكريپت حاصل دچار مشكل خواهد شد . keyword ها در حالت پيش فرض در پنجره اكشن به رنگ آبي هستند
كامنت نويسي :
كامنت ها كد نيستند بلكه جملاتي اند كه طراح در ميان كد ها براي توضيح درباره كد مينويسد تا در رجوع بعدي خود كاري كه انجام داده را بياد آورد . در اكشن اسكريپت از دو بك اسلش پشت سر هم ، براي نوشتن كامنت استفاده ميشود . خطي كه با // شروع شود جزو كد ها به حساب نمي آيد و در كامپايل فايل فلش ناديده گرفته ميشود . در نوشتن كامنت محدوديت لغتي وجود ندارد .
كلمات كليدي :
اكشن اسكريپت تعدادي از لغات خاص را براي استفاده هاي خاص زبان اسكريپت براي خود رزرو كرده كه شما نميتوانيد اين لغات را بعنوان اسم متغير ، فانكشن يا اسامي ليبل استفاده كنيد .
اين كلمات عبارتند از :
break
else
instanceof
typeof
case
for
new
var
continue
function
return
void
default
if
switch
while
delete
in
this
with
ثابت ها :
ثابت ها چيز هايي مانند متغير ها هستند با اين تفاوت كه مقدارشان هرگز تغيير نميكند . بطور مثال ثابت هاي BACKSPACE, ENTER, QUOTE, RETURN از ثابت هاي شيي key هستند كه به كليد هاي كيبورد مربوطند . مثلا براي اينكه بفهميد كاربر كدام كليد را فشار داده از كد زير استفاده ميكنيم .
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید