PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آموزش تعویض مدولاتور فن (بخاری / کولر) 405 + عکس



Mahdi/s
18-12-2012, 15:02
ســلام...

چند روز پیش که مدولاتور فن ماشین خراب شده بود پیش برقکار رفتم و تعویض اش کرد دیدم کار خاصی انجام نداد و تازه بعد از تموم شدن کارش یه صدای اضافه هم افتاد توش که توجیح اش کرد....
توی سایتهای مختلف از جمله پی سی میگشتم دیدم دوستان دیگه هم این مشکل رو دارن به پیشنهاد دوست خوبمون camaro it تصمیم گرفتم هم دوباره بازش کنم هم توضیحاتی بدم برای بقیه دوستان...

دوستان چون من زیاد وارد نیستم اگه در توضیحات چیزی رو اشتباه یا از قلم انداختم ذکر کنن که تصحیح اش کنم....ممنون../


مدولاتور کیتی هست که درجه فن رو تنظیم میکنه .

قیمت در تاریخ 91/9/20 >> 18 تومن

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Mahdi/s
18-12-2012, 15:32
قبل از شروع به کار طبق گفته camaro it عزیز..کابل منفی رو قطع کنید تا احتمالا اتصالی برف به وجود نیاد//


مرحله اول : فن زیر داشبرد طرف شاگرد قرار گرفته نمدی زیر داشبرد 2تا پین داره توی در آوردن نمدی حواستون باشه نشکنن پین ها.... اگه اولین باره میخوایین نمدی رو باز کنید سفت هست محکم بکشید روی پین ها یه تیکه فلزی هست شبیه واشر که نمدی رو نگه میداره...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

نمدی رو که باز کردید فن مشخصه...اول سیم های برق رو ازش جدا کنید و جای اونارو به خاطر بسپارید توصیه میشه عکس بگیرید.... 3تا پیچ داره...اونا رو که باز کنید فن به راحتی در میاد...فقط حواستون باش سیمی کشیده نشه..//
سیم قرمز و سوکت برق یه طرف هستن و سیم مشکی طرف دیگه...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

=========================================


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

شماره 1 قرمز ) مدولاتور

2) پروانه

3 ) پیچ های نگهدارنده موتور فن

شماره 1 سبز ) واشر نگهدارنه پروانه

2) میله موتور فن


مرحله دوم : اول 2 تا پیچی که روی عکس مشخص کردم رو باز کنید فن از صفحه زیریش جدا میشه...
مثل عکس با اهرم کردن اون واشر رو دربیارید در واقع نگهدارنده ای هست که وقتی فن میچرخه پروانه از جاش در نیاد.....


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
========================================

حالا برای درآوردن پروانه هیچ پیچی نداره (مثل من با انبر قفلی به جونش نیوفتید:n02:)

قبل اش سیم های برق رو ازش جدا کنید 2 تا سوکت رو میبینید سیم مشکی و قرمز اون ها رو جدا کنید و جاش رو به خاطر بسپارید


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



موتور فن رو روی جایی قرار بدید که بتونید راحت ضربه بزنید (اگه میبینید خیلی سفت هست..همون قسمتی که اون واشر رو از روش باز کردید شماره 1 سبز رنگچند قطره روغن بریزید)



روی میله با چکش اروم آروم ضربه بزنید تا موتور و پروانه از هم جدا بشن نکته مهم اینه که وقتی ضربه میزنید با یه دستتون از زیر موتور یعنی جایی که اون سوکت قرمز و مشکی رو جدا کردید نگه دارید تا ذغال اون خرد نشه و نریزه...




پروانه جدا شد اگه پمپ باد دارید با پمپ اگه ندارید مثل من زیر شیر آب و مسواک تمیزش کنید..

Mahdi/s
18-12-2012, 15:50
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



مرحله سوم :برای در آوردن موتور فن

مثل عکس از اون زیر میتونید به وسیله ی پیچ گوشتی اهرم کنید و موتور فن به راحتی در میاد

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


همونطور که میبینید مدولاتور 2تا پیچ داره و سوکت هایی(قرمز / مشکی) که شما از قبل جداشون کردید...مدولاتور رو باز کنید و تعویض کنید...

مرحله چهارم : روغن کاری موتور ...سر و ته موتور رو که نگاه کنید از 2 جا به میله موتور وصل هست اون دو قسمت رو روغن بزنید و چند باری با دست بچرخونید موتور رو...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

قبل از بستن کامل فن میتونید با یه پارچه نم دار داخل محفظه هوا رو هم تمیز کنید (اسم دقیق اش رو بلد نیستم.....یا جوری دیگه ایی بخوام توضیح بدم مسیری که از فن تا دریچه خروجی باد هست... دستتون تا هرجاش میرسه خوبه تمیز کنید)


مرحله پنجم: همه چیز رو سر جای خودش به ترتیب ببندید
1) موتور رو سر جاش بزارید
2) سیم های برق رو بهش وصل کنید
3) پروانه رو ببنید سر جاش و واشر اون رو سرجاش محکم کنید..

نکته مهم

حواستون باشه پروانه نه اونقدر پایین باشه که به صفحه زیری گیر کنه نه خیلی بالا باشه که نتونید اون واشر رو سر جاش محکم کنید..
4)اون 2 تا پیچی که موتور رو نگه میداشت رو ببنید سر جاش...
5) فن رو سر جای خودش ببندید//

Mahdi/s
18-12-2012, 16:06
عکس های بیــــشتر....


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


دوستان اگه اطلاعات بیشتری دارن ممنون میشیم توضیح بدن...//

هرکدوم از مراحل سوالی بود در خدمت ام.....///

Mahdi/s
18-12-2012, 20:21
باسلام و تشکر فراوان از این آموزش
واقعا عالی بود فن ماشین من هم یکسره دور تند کار میکنه که به گفته دوستان مدولاتور فن باید عوض بشه
یه سوال داشتم وقتی مدولاتور رو میخوای باز کنی طبق عکسها حتما باید موتور رو هم از سر جاش در بیاری یا بعد از در اوردن پروانه میشه مدولاتور را تعویضش کرد
ســلام..خواهش میکنم..
نه نیازی نیست به در آوردن موتور فن...
پروانه رو که در بیاری مدولاتور ازاد شده و کافیه همون 2 تا پیچ روی مدولاتور رو باز کنی...
ولی باید سیم برق رو جدا کنی...

camaro lt
18-12-2012, 20:51
خوشحالم كه تونستيد كار رو به بهترين شكل انجام بدين و البته هزينه اضافي و خرابكاري تعميركاران رو هم پشت سر گذاشتين،

الان مشكل كامل حل شد؟

ديگه صداي اضافي نداره؟

فكر كنم اين نمونه فن و مدولاتور در پرشيا، پارس، سمند( انواع مدلها)، روا، آردي، يكسانه و همه به يك شكل تعويض ميشه، بنابراين اين روش تعميراتي براي تمام اين خودروها كاربرد داره.

Mahdi/s
18-12-2012, 21:17
خوشحالم كه تونستيد كار رو به بهترين شكل انجام بدين و البته هزينه اضافي و خرابكاري تعميركاران رو هم پشت سر گذاشتين،



الان مشكل كامل حل شد؟



ديگه صداي اضافي نداره؟



فكر كنم اين نمونه فن و مدولاتور در پرشيا، پارس، سمند( انواع مدلها)، روا، آردي، يكسانه و همه به يك شكل تعويض ميشه، بنابراين اين روش تعميراتي براي تمام اين خودروها كاربرد داره.


بله صدای اضافی حذف شد راستشو بخوای دقیقا نمیدونم برای چی بود...حدس میزنم پروانه شل بسته شده بود که در حال چرخش به بدنه کشیده میشده..
در مورد بقیه خودرو ها مطمئن نبودن بخاطر همین فقط نوشتم 405......البته طبق فرمایش شما همشون به یه روال هست حالا شاید 2 تا پیچ کمتر و بیشتر داشته باشن...

siyavash54
08-02-2014, 14:59
سلام دوستان .من يه سمندمدل83دارم شب ماشين روزدم بيرون خيلي هواسردبودفرداصبح كه اومدم ماشين روروشن كنم فن بخاري يكسره شده بود.ممكنه مدول فن دراثرسرماسوخته باشه (ترانزيستورهاش) - اگه ترانزيستورهاش سوخته باشه عوضشون كني بهتره ياكل مدول راتعويض كنم؟باتشكرازدوستان-اگه جوابوزودتربگيرم ميرم سراغش چون صداش اذيت ميكنه.كمممممممممممممممممم

DIKT
07-10-2014, 09:34
سلام دوستان .من يه سمندمدل83دارم شب ماشين روزدم بيرون خيلي هواسردبودفرداصبح كه اومدم ماشين روروشن كنم فن بخاري يكسره شده بود.ممكنه مدول فن دراثرسرماسوخته باشه (ترانزيستورهاش) - اگه ترانزيستورهاش سوخته باشه عوضشون كني بهتره ياكل مدول راتعويض كنم؟باتشكرازدوستان-اگه جوابوزودتربگيرم ميرم سراغش چون صداش اذيت ميكنه.كمممممممممممممممممم


شما باید همون مدولاتورتون رو عوض کنین

DIKT
07-10-2014, 11:12
دوستان من همین الان مال ماشینم رو که خراب شده بود باز کردم خیلی راحتم هم تعویضش کردم اما همونجوری که فن باز بود ومدولاتور جدید رو زده بودم یه تست گرفتم دیدم یه نمه اروم در حالت خاموش می چرخه و کامل از کار نمی افته اما دیگه بقیه دوراش خوب بود منم بستمش آیا باید در حالت خاموش بچرخه مگه

DIKT
08-10-2014, 10:24
مجددا مدولاتور رو بردم عوض کردم و کی دیگه گرفتم ولی بازم مثل قبلی رو دور پائین وقتی که خاموشه کار میکنه

sohrab doaby
24-10-2014, 07:55
گمان کنم اینجوری از باتری(باطری) همیشه کار میکشه و زودی باتریت از کار می افته.

DIKT
25-10-2014, 08:26
گمان کنم اینجوری از باتری(باطری) همیشه کار میکشه و زودی باتریت از کار می افته.

خب چاره کار چیه ؟

kasra2002
25-10-2014, 11:45
شما تونستید کلید رو چک کنید و از سالم بودن اون مطمئن شید ؟
این مورد رو من دیدم در پژو پیش بیاد ولی دلیل دقیقی براش پیدا نشد مگر اینکه مورد کوچکی در کلید و یا اتصال های مدولیتر باشه یا اتصال بدنه نیاز داشته باشه

DIKT
25-10-2014, 11:55
شما تونستید کلید رو چک کنید و از سالم بودن اون مطمئن شید ؟
این مورد رو من دیدم در پژو پیش بیاد ولی دلیل دقیقی براش پیدا نشد مگر اینکه مورد کوچکی در کلید و یا اتصال های مدولیتر باشه یا اتصال بدنه نیاز داشته باشه

بات تشکر قبلی که همچین مشکلی نداشت اما این جدیده اینطوری شده من تمام سکوتهای اون رو اینجا سوار کردم حتی یه بار هم به فروشنده پس دادم و یکی دیگه گرفتم که اونم همچین مشکلی داشت دیگه نمی دونم چیکار کنم

DIKT
27-10-2014, 22:46
دوستان امروز هوای شهرمون سرد شده بود اومدم فن بخاری رو روشن کردم و درکمال تعجب دیدم که بعد اینکه 20 روز پیش مدولاتورش رو تعویض کردم الان فقط فن دو ربالا کار می کنه و دور آهسته نداره و کار نمیکنه دوباره رفتم به فروشنده گفتم آقا این مدولاتور گویا از کار افتاده و ایشون هم گفت گارانتی داره بیار پس م یگیرم الان یه دوه ایساکو به من داده 5 تومن ا زاون یک یگرونتر و 30 تومن حساب کرده وگفته اگه این خراب بشه دیگه گارانتی تعویض نداره خب من اگه پیش باتری ساز برده بودم که الان باید کلی پول می دادم و میگم به نظرتون ایساکو خوبه

sohrab doaby
04-11-2014, 14:04
خب چاره کار چیه ؟
با درود فراوان دوست گرامی. من بررسی کردم. براوردم درست نبود . و این پیش فرض ساخت خودروه و برای تغییرش بایدمدار رو دستکاری کرد. که کار کاردانه. به باورم بهتره هون جوری بمونه . چون احتمالا توان باطری و اندازه مصرف دمنده رو هم در نظر گرفتن.

DIKT
04-11-2014, 20:53
با درود فراوان دوست گرامی. من بررسی کردم. براوردم درست نبود . و این پیش فرض ساخت خودروه و برای تغییرش بایدمدار رو دستکاری کرد. که کار کاردانه. به باورم بهتره هون جوری بمونه . چون احتمالا توان باطری و اندازه مصرف دمنده رو هم در نظر گرفتن.

دوست عزیز همونطوریکه در پست های قبلی تر هم عرض کردم ساخت شرکت ایساکو ر. خریدم 30 تومن بدون گارانتی و کاملا هم استاپ میکنه و مثل قبل نیست و همه دور هاش هم فعلا کار می کنه

با تشکر از لطف جنابعالی و سایر دوستان

koh
19-11-2014, 21:35
سلام
ماشین من سمند مدل 82 است و امروز بعد از گرفتن بخاری فن ماشین یکسره دور متوسط کار میکنه
فن زیادتر میشه ولی کمتر نمی شه!!!
آیا مدولاتور فن باید عوض بشه
آیا مطالب کفته شده برای سمند 82 هم کاربرد داره؟؟
با اسپری ناهید سویچ روشن و خاموش فن را که ریلی است شستشو دادم ولی درست نشد
آیا از سوکت سیمهای اتصالش به سویچ روشن خاموش فن نمی باشد
جه مارکی مدولاتور خریداری کنم و حدود قیمتش چقدر است
چگونه متوجه بشم که جنس تقلبی نخریدم
ممنون

DIKT
22-11-2014, 14:09
سلام
ماشین من سمند مدل 82 است و امروز بعد از گرفتن بخاری فن ماشین یکسره دور متوسط کار میکنه
فن زیادتر میشه ولی کمتر نمی شه!!!
آیا مدولاتور فن باید عوض بشه
آیا مطالب کفته شده برای سمند 82 هم کاربرد داره؟؟
با اسپری ناهید سویچ روشن و خاموش فن را که ریلی است شستشو دادم ولی درست نشد
آیا از سوکت سیمهای اتصالش به سویچ روشن خاموش فن نمی باشد
جه مارکی مدولاتور خریداری کنم و حدود قیمتش چقدر است
چگونه متوجه بشم که جنس تقلبی نخریدم
ممنون

دوست عزیز وقتی این حالت پیش میاد یعنی مدولاتور فن بخاری تون خراب و با اسپره کاری از پیش نمیره

قیمتش حدود 25 تا 30 تومنه و بهترین برندموجود همون ایساکو هستش

amir009345
04-01-2015, 20:52
سلام
پنل بخاری من خراب شده بود باز کردم دیدم کلید پنل اب شده یکی دیگه خریدم بستم دوباره اونم کلیدشو اب کرد نمیدونم چرا داغ میکنه سریع کمک کنید بخاری ندارم سردمه

kasra2002
05-01-2015, 12:05
شما یا یه جای مدارتون اتصالی داره یا موتور فن آمپر زیاد از حد می کشه و یا سیم کشی کهنه شده

gorbesia
09-06-2015, 10:25
سلام
پنل بخاری من خراب شده بود باز کردم دیدم کلید پنل اب شده یکی دیگه خریدم بستم دوباره اونم کلیدشو اب کرد نمیدونم چرا داغ میکنه سریع کمک کنید بخاری ندارم سردمه

سلام عزیز

می بخشید بنده امروز در سایت فعال شدم و اجازه ارسال پست گرفتم .
اما مشکل شما مربوط میشه به
1- اتصالی در مدار از کلید روشن و خاموش گرفته تا ............................
2- بررسی کنید یکی از مهمترین دلایلی که باعث این وضعیت میشه گیرپاژ خود موتور فن است البته نه بطور کامل . منظور اینست که مغزی یا همان المیچر موتور با بالشتک در یک نقطه تماس دارد و باعث فشار به موتور جهت گردش میشود و علت بوجود امدن
این وضع هم گشاد شدن یک یا دو طرف بوش های نگهدارنده المیچر فن بخاری است .

موفق باشید

donyaa2020
10-06-2015, 20:36
با سلام.ممنونم از آموزشتون.با توجه به توضحات کاربران عزیز فن کولر من هم صد در صد مشکل مودول داشت.مودول رو عوض کردم بازم اصلا کار نمیکنه.ممکنه عیب از جای دیگه باشه؟

mehrdad_3625
31-10-2015, 15:06
سلام دوستان من یه 405 مدل 83 دارم یکم صدا میده فن بخاری خواستم بازش کنم ولی اون سه تا پیچ اول خیل خیلی بد جایی هستن 2تاشونو باز کردم اما سومی اصلا جا نداره که آچار بندازی باز کنی!!! پیچاش پیچگوشتی خور نیست آچار 6 میخوره حالا موندم چطور بازش کنم:n30:

gorbesia
06-12-2015, 19:32
سلام دوستان من یه 405 مدل 83 دارم یکم صدا میده فن بخاری خواستم بازش کنم ولی اون سه تا پیچ اول خیل خیلی بد جایی هستن 2تاشونو باز کردم اما سومی اصلا جا نداره که آچار بندازی باز کنی!!! پیچاش پیچگوشتی خور نیست آچار 6 میخوره حالا موندم چطور بازش کنم:n30:

سلام عزیز
باید با یک پیچ گوشتی قوی کمی پیچی را که بطرف پایه داشبورد هست را به بدنه بخاری حائل کنی تا بخاری 3-4 میلیمتر بره تو بعد با یه چهارسوی دیگه بازش کنی . مواظب باش پیچو خراب نکنی .

naxiter
03-08-2016, 20:02
سلام دوستان مطالب بسیار مفیدی بود ممنونم .من می خوام اون موتور کوچیکه که دریچه ورود هوای بیرون به داخل اتاق رو باز و بسته می کنم باز کنم کسی عکس نداره ؟ دریچه ثابت شده باز و بسته نمیشه؟

rezabayat2000
25-03-2017, 11:00
سلام. سوئيچ بسته باشه نبايد بچرخه باطري رو ميخابونه اگه باطري اتمي باشه كه مكافاتي ميشه.

emieli
06-04-2018, 10:02
بعله ب محض باز شدن سوییچ حتی در حالت خاموش بودن موتور ماشین فن حرکت میکنه برای تهویه هوا

Hm4052000
25-06-2019, 17:50
بله یه دور اروم داره جهت حداقل تهویه

omidrezap
21-06-2020, 12:22
سلام دوستان یه سوال دارم خدمتتون امیدوارم مشکلم و بتونم باراهنمایی شما حل کنم .دیروز هوا خیلی خیلی گرم بود منم مجبور بودم کولر ماشینو خیلی روشن بزارم .در حین کار یدفعا کولر و فت تهویه هوای داخل کابینم از کار افتادش .خوب که نگاه کردم دیدم مشکل از فیوزای ماشینم .بعد که اومدم فیوز مربوط تهویه فن داخل کابین خودروم که 15 آمپرم هستش رو تعویض کردم دیدم به محض سوییچ زدن ماشینم فیوز میسوزه .اومدم باسیم کلفتتر امتحان کنم دیدم فن داخل خودرو م روشن میشه ولی به فیوز داره فشار میاد و فیوز در جال ذوب شدنه .اینجوری مطمعن شدم که اتصال کوتاه داره یا فن داخل خودروم و با متعلقاتش خواستم کمک بگیرم از دوستان بپرسم کجا میتونه بیشتر این احتما داده بشه که به مشکل برخورده باشه و سریعتر بتونم مشکلم و پیدا کنم و خلاص شم از شر این مشکلم .ماشینمم پراید مدل 84 هستش .ممنون میشم دوستان منو تو حل مشکلم راهنمایی کنند باسپاس فراوان از شما