این مقاله خلاصه ای از یه مقاله بود که تو سایت زلال آب منتشر شده بود اگه جایی اطلاعات ناقص بود یا اطلاعات کافی نبود میتونین به مقاله کامل با عنوان
آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب و نقش آنها در تصفیه آب


مراجعه کنین و جوابتونو پیدا کنین تازه امکان گفتگو آنلاین هم داره و سوالاتتونو میتونین بپرسین.

هرکدام از فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب وظایفی را بر عهده دارند و نقشی در مراحل تصفیه آب ایفا می کنند. دستگاه های تصفیه آب خانگی در انواع مختلفی وجود دارند، چنانکه این نوع دستگاه ها از نوع دو مرحله ای تا هفت مرحله ای و یا بیشتر دسته بندی می شوند.
اما استانداردترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی طبق ادعای سازمان جهانی بهداشت، دستگاهی است که از 6 فیلتر برای تصفیه آب منزل شما بهره می برد.

مرحله اول: الیافی(PP)فیلتر الیافی به عنوان پیش تصفیه مورد استفاده قرار میگیرد و نقش بسزایی در حذف شن و ماسه، لجن، جلبک، زنگ لوله و کلیه ی ذرات معلق در آب که بزرگتر از یک میکرون یا ۵ میکرون هستند را دارا می باشد. این فیلتر از منافذی به قطر ۵ میکرون تشکیل شده و از الیاف پروپیلن ساخته شده و دارای فیلتراسیون بسیار بالایی می باشد. ضمن اینکه از این فیلتر در دستگاه های تصفیه آب به عنوان فیلتر مرحله اول استفاده می شود، در برخی از این دستگاه ها نوع ۱ میکرونی آن نیز در مرحله سوم مورد استفاده قرار گرفته است.
فیلتر مرحله دوم: کربن فعال(UDF)این فیلتر که به عنوان دومین فیلتر پیش تصفیه کاربرد دارد، حاوی ریز دانه های کربنی فعالی می باشد که سبب حذف آلاینده های شیمیایی و افزایش کیفیت آب می شود.فیلتر کربن فعال نقش انکار ناپذیری در حذف کلر و مواد شیمیایی خطرناک موجود در آب از جمله ترکیباتی مانند هالومتان ها، هالو استیک اسیدها، حشره کش و آفت کش های مورد استفاده در کشاورزی که وارد سفره های آب زیر زمینی شده و از طریق چاه به سیستم آب لوله کشی شهری بازمیگردد را دارا می باشد.

فیلتر مرحله سوم: کربن بلاک(CTO)سومین فیلتر پیش تصفیه مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب خانگی از نوع کربن بلاک می باشد. این فیلتر به صورت تک استوانه ای ساخته شده و دور تا دور آن با نوار توری شکل پوشانده می شود.عملکرد این نوع فیلتر همانند فیلتر کربنی دوم و تکمیل کننده کار فیلتر کربنی مورد استفاده در مرحله دوم تصفیه می باشد گذشته از آن این فیلتر قابلیت حذف مواد شیمیایی بزرگتر از ۵ میکرون و مواد شیمیایی و معلق عبوری از دو فیلتر اول و دوم را دارا بوده و سبب بهبود طعم و شفایت آب مصرفی می شود.

فیلتر ممبران
فیلتر ممبران بدون شک مهمترین فیلتر فرایند تصفیه آب می باشد و از آن به عنوان قلب تپنده دستگاه تصفیه آب می توان نام برد که در چهارمین مرحله تصفیه آب جهت دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی با روش اسمز معکوس استفاده می شود.
این فیلتر از یکسری لایه های فشرده، به طور موازی دور هم پیچیده شده و به صورت غشاهای نیمه تراوا درآمده و به شکل استوانه ای با لایه های کرم رنگ و پوسته آبی رنگ می باشد.
فیلتر ممبران دارای منافذی کوچکتر از ۰.۰۰۰۱ میکرون (کمتر از قطر موی انسان) است و توانایی حذف نیترات ، نیتریت ، آرسنیک ، املاح محلول ، مواد آلی ، میکروب ، ویروس ، انگل ، کیست ، آفتکش و کودهای شیمیایی ، مواد شوینده را دارا می باشد.


فیلتر پست کربن(کربن خطی)
این فیلتر کپسولی شکل به عنوان فیلتر مرحله پنجم و بعد از فیلتر ممبران قرار میگیرد. دانه های کربنی از جنس پوسته نارگیل فضای درون این فیلتر را پر کرده است.
فیلتر کربن خطی یا اصطلاحا پست کربن نقش مهمی در بهبود طعم، بو و مزه آب خارج شده از فیلتر ممبران یا آبی که طولانی مدت درون مخزن باقی مانده را دارد که پس از عبور آب از فیلتر کربن خطی شفافیت خود را باز می یابد.



فیلتر مینرال
فیلتر مینرال به عنوان ششمین فیلتر در دستگاه های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر کپسولی شکل، از دانه هایی به نام کلسیت(calcite) پر شده است و نقش موثری در بهینه کردن املاح معدنی آب آشامیدنی دارد و معمولا دارای پوسته ای به رنگ زرد و در برخی موارد شفاف و بی رنگ است که در دستگاه های تصفیه آب RO بعد از مخزن ذخیره قرار می گیرد.

این مقاله خلاصه ای از یه مقاله بود که تو سایت زلال آب منتشر شده بود اگه جایی اطلاعات ناقص بود یا اطلاعات کافی نبود میتونین به مقاله کامل با عنوان

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب و نقش آنها در تصفیه آب


مراجعه کنین و جوابتونو پیدا کنین تازه امکان گفتگو آنلاین هم داره و سوالاتتونو میتونین بپرسین.