مقاله ي كاملي در اين رابطه در سايت
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ديدم كه در تكميل اين بحث قرار ميدمش و خوندنش خالي از لطف نيست.
تاريخچه انيميشن آمريكا
قسمت اول : دوران صامت
تاریخچه:
نمونه های ابتدایی سعی در ثبت حرکات به وسیله نقاشی غیرمتحرک در نقاشی های غار دوران پارینه سنگی یافت می شود که حیوانات با چندین پا ترسیم شده اند و آشکارا تلاشی برای نشان دادن مفهوم حرکت است. از جله تصاویر نقاشی شده روی دیواره ها تقریبا 2000 سال پیش از میلاد که تصاویر پیاپی از دو کشتی گیر را در حالتهای مختلف نشان می دهد. در یکی از معروفترین کارهای لئوناردو داوینچی، او نشان می دهد که اندامها در وضعیتهای مختلف چگونه به نظر می رسند. فرشته های Giotto به نظر در حال پرواز می رسند.
با آغاز سنجش زمان، بشر تلاش کرد تا حس حرکت را نيز در هنرش تسخیر کند. از گراز هشت پا در غار آلتامیرا در شمال اسپانیا تا نقاشیهای پيوسته بقایای عصر فراعنه این جستجو برای ثبت حرکت را نشان مي دهد.
انیمیشن حقیقی بدون درک اصل بنیادی چشم انسان يعني اصرار بر دیدن، به دست نمی آمد. این اصل برای اولین بار توسط Paul Roget فرانسوی در سال 1828 نشان داده شد. از جمله وسایلی که با استفاده از این اصل ساخته شد مي توان ازThaumatrope نام برد، صفحه ای مدور که از دو سر به یک ریسمان یا میله وصل می شد. یک طرف صفحه یک پرنده و سوی دیگر قفس خالی را نشان می داد. با چرخاندن صفحه پرنده داخل قفس ظاهر می شد. این ثابت می کند که چشم تصاویر را هنگامی که آنها به صورت متوالی در یک زمان به نمایش درآیند حفظ می کند. مخترع این وسیله Joh Ayrton Paris یا Charles Babbage بود.
دو اختراع دیگر نیز به تولید انیمیشن کمک کردند. Phenakistoscope اختراع Joseph Plateau در سال 1824، ورقی گرد بود که لبه های آن را دارای شکافهایی بود. بیننده ورق را جلوی آیینه نگه می داشت و از میان سوراخهای آن به دقت می نگرد و ورق در این حال به سرعت چرخانده می شود. از داخل یک سری نقاشی پیرامون ورق بیننده تصاویر متوالی را مشاهده می کرد که اشیا متحرک به نظر می رسیدند. تکنیک مشابهی در zoetrope به کار گرفته شد. این وسیله در سال 1832 توسط George Horner ساخته شد و سیلندری است بود که شکافهای عمودی در اطراف دارد. در لبه داخلی سیلندر، یک سری تصویر قرار دارد که پشت به شکافها قرار دارند. وقتی سیلندر شروع به چرخیدن کند، با نگاه کردن از شکافها توهم حرکت ایجاد می شود. هیچ کس فکر نمی کرد که این وسیله کوچک آغازی برای تولد انیمیشن در دنیا باشد.
بترتيب از راست به چپ: Phenakistoscope – Praxinoscope - Zoetrope
يكي از دستگاههای اولیه محبوب دیگر Praxinoscope است؛ دستگاهی مانند zoetrope که به آن آیینه هایی در بخش داخلی اضافه شده بود که این سرعت توالی تصاویر رابیشتر و در نتیجه توهم حرکت را بیشتر می کرد. این دستگاه به وسیله دانشمند فرانسوی Charles-Emile Reynaud در سال 1877 ساخته شد. Reynaud آن را توسعه داد به این صورت که Praxinoscope بزرگتری ساخت که روی پرده افکنده می شد و با نام Theatre Optique شناخته می شد. ضمناً از flip book نيز مي توان نام برد. اولین flip book توسط John Barnes Linnet در سال 1868 به ثبت رسید. این کتابها بیشتر برای کودکان ساخته می شدند، از یک سری تصاویر که اختلاف اندکی با هم داشتند تشکیل می شد با ورق زدن سریع صفحات، تصاویر به نظر متحرک می رسیدند. این دستگاهها حرکات را با نقاشیهای پشت سر هم و با استفاده از ابزارهای فنی ایجاد می کردند، ولی انیمیشن تا ظهور فیلمهای تصویر متحرک پیشرفت چندانی نداشت.
ظهور دوربین متحرک و پروژکتور توسط Thomas A. Edison و دیگران اولین ابزارهای کاربردی ساخت انیمیشن بود. هنوز هم انیمیشن با ساده ترین ابزارها ساخته می شود.
نمی توان از شخص خاصی به عنوان خالق هنر انیمیشن نام برد، افراد زیادی بودند که همزمان پروژه های متفاوتی از انواع مختلف انیمیشن انجام می دادند.