سلام
تمامی ماشین آلات اعم از راهسازی و آزمایشگاهی در این تاپیک قرار می گیرند.
امیدوارم تاپیک جامع و مفیدی بشه....البته با کمک شماها......
سلام
تمامی ماشین آلات اعم از راهسازی و آزمایشگاهی در این تاپیک قرار می گیرند.
امیدوارم تاپیک جامع و مفیدی بشه....البته با کمک شماها......
Last edited by Mahdi/s; 10-02-2010 at 22:28.
بولدوزر بعنوان یک وسیله برای کندن خاک و حمل تا محل دپوی موقت یا پر کردن گودالها وتسطیح زمین و جاده ها استفاده میشود. در قسمت جلو دارای یک تیغه که ممکن است بصورت کابلی یا هیدرولیکی برای حرکت تحت زاویه مشخص به سمت بالا یا پایین باشد. اگر تیغه ثابت باشد ماشین حاصله بلدوزر و اگر تیغه متحرک باشد ماشین انگل دوزر است. به زبان ساده تر بولدوزر خاک را به جلو هل میدهد حال آنکه انگل دوزر هم خاک را هل می دهد وهم خاک را به کناره می راند . در انگل دوزرها زاویه چرخش در صفحه ی قائم تقریبا 30 تا 40 درجه است
بولدوزرها در قسمت عقب دارای ریپر برای شکافاندن زمینهای سخت هستند. به بلدوزر چرخ لاستیکی مفصل دار کمر شکن هم می گویند وجود مفصل مانور دستگاه را افزایش می دهد. نوع معمول بلدوزرها چرخ زنجیری اند واز بلدوزرها میتوان برای کشش ماشین آلات دیگر (اسکریپر ها) نیز استفاده کرد.از دیگر موارد استفاده بلدوزر ها میتوان به:
1- تسطیح وپاکسازی بوته ها و ...
2-ایجاد راههای اولیه دسترسی
3-جابجایی توده خاک تا 300 فوت
4-پخش خاک
5-پشته کردن خاک
6-نگهداری راه موقت خاکی
و....اشاره کرد. نکته بعدی که جا دارد به آن اشاره کنم معرفی انواع تیغه های بلدوزر است که عبلرتند از:
تیغه مستقیم - تیغه یونیور سال -تیغه v- تیغه انگل دوزر وبالاخره تیغه کوشن که بر خلاف سایر تیغه ها نمیتواند حول محور طولی دوران کند.
داستان پيدايش کاترپيلار به سال 1904 بر می گردد. زمانیکه اولين تراکتور چرخ زنجيری 1740; " بنيامين هولت" به جهانيان عرضه گرديد. چندیبعد کارخانه م " بست " در ساحل غربی آمريکا اقدام به ساخت تراکتور چرخ زنجيرینمود. قريب 20 سال رقابت بين کارخانجات هولت و بست باعث گرديد پيشرفت هايی در صنعت تراکتورسازی حاصل گردد. اين دو کارخانه بعدها با هم ادغام و کاترپيلار را بوجودآوردند.
در سال 1925 کاترپيلار اولين تراکتور مجهز به موتور ديزل را ساخت. از آن پسپيشرفتهای بيشماری در اين صنعت پديدار گرديد.
امروزه کاترپيلار با ارائه بيش از 300 نوع ماشينآلات و موتورهای مولدبرق و انرژی و صنعتی در جهان سهم اول بازار اين نوع ماشين آلات را به خود اختصاص میدهد.
كاترپيلار علاوه بر توليدات خود شامل انواع بيل های هيدروليکی ، لودرها ،تله هندلرها بلدوزرها ، لوله گذارها ، اسکيدرها ، اسكرپيرها ، دامپتراكها ،ويلدوزرها ، كمپكتورها ، گريدرها ، غلتكها ، آسفالت تراش ، تثبيت كننده ها ،هاروسترها ، فورواردرها ، موتورها و ديزل ژنراتورهاي صنعتي و دريايي و موتورخودروهاي تجاري ، تأسيسات نفت و گاز می باشد.
همچنين ديگر ماركهاي ذيل را نيز به عنوان شركتهاي تحت پوشش خود دارد :
كمپاني ELPHINSTONE استراليا توليد كننده انواع ماشين آلات زيرزميني شامل :
كمپاني BITELLIايتاليا توليد كننده انواع ماشين آلات راهسازيكمپاني Olympian انگلستان توليد كننده انواع ديزل ژنراتوركمپاني Mak آلمان توليدكننده انواع ديزل ژنراتور ها ، ديزل هاي صنعتي و ديزل ژنراتورهاي دريايي سنگين
بيش از 200 نما ينده جهانی کاترپيلار در سراسر جهان مشغول فعاليت میباشند.
پنج مرکز از مراکز بازاريابی کاترپيلار در 5 شهر در آمريکا قرار گرفته وبقيه در کشورهای استراليا ، بلژيک ، برزيل ، انگليس، آلمان، هند ، ژاپن ، چين ،روسيه ، سنگاپور و سوئيس واقع گرديده اند.
شرکت کاترپيلار در زمينه ارائه پشتيبانی فنی محصولات خود بسيار شهرت داشته ووجود سيستم شبکه ای وسيع و گسترده به ]نمايندگان کاترپيلار در سراسرجهان امکاندستيابی به قطعات يدکی مورد نياز
را درهرکجا وهرزمان می دهد
دو قانون اصلی محور کليه همکاران کاترپيلار است:
1-اطاعت ازقوانين کاترپيلار2-اعمال سياستهای مشتری محوری 157 نماينده در خارج از آمريکا 90000 پرسنل نمايندگان کاترپيلار 7 ميليارد دلار ارزششبکه نمايندگان کاترپيلار 1840 شعبهدر نقاط مختلف جهان 1200 مرکز به منظور اجاره دادن محصولات کاترپيلار وبيش از 700 دفتر تحت عنوان عمليات اجاره ای محصولاتکاترپيلار شناخته شدهاند. 62 نماينده در آمريکاz
Last edited by Mahdi/s; 11-02-2010 at 00:25.
اسکريپر
اسکريپر ماشيني است که از آن براي عمليات تسطيح و محل هايي که بکارگيري بولدوزر اقتصادي نيست استفاده ميشود زيرا در مناطقي که فاصله حمل متوسط است
نه از بولدوزر ميتوان استفاده کرد ونه از ماشين هاي با سرعت زياد چرا که اقتصادي نيست.در واقع اسکريپر نوعي ماشين حفار است
از اسکريپر ميتوان براي کندن بارگيري حمل و تخليه مواد استفاده کرد . وسيله مناسبي براي عمليات خاکي حجيم است و براي انجام کارهاي تکميلي مانند تسطيح هم استفاده ميشود.
اسکريپرها داراي 3 قسمت عمده هستند :1-مخزن (جام) 2- صفحه نگهدارنده خاک در جام
3-بخش تخليه کننده خاک. اين ماشين ها داراي دو دسته موتور دار و بدون موتور هستند بعضي اسکريپر ها توسط تراکتور هاي چرخ لاستيکي يا زنجيري
کشيده ميشود وبعضي از آنها بخشي از يک تراکتور-اسکريپر هستند.در مواردي که فاصله حمل زياد است از اسکريپرهاي لاستيک دار يا دو موتوري استفاده ميشود.
اگر بخواهند از بولدوزر براي هل دادن اسکريپر ها استفاده کنند بر روي بولدوزر
تيغه کوشن که ويژه هل دادن اسکريپرها طراحي شده نصب ميشود.
لازم به ذکر است که اسکريپر ها قادر به انجام کار 5 نوع از ماشين آلات راهسازي هستند:
1- کندن مواد خاکي (بولدوزر) 2- خاک کنده شده را بارگيري ميکند ( لودر ها) 3- حمل مواد حفاري شده (کاميون ها يا واگن ها) 4-قادر به
تسطيح سطح راه هنگام تخليه و پخش مواد بارگيري شده است (گريدر ها) 5-ميتواند جاده را کوبيده وغلتک بزند.(غلتکها)
**"نبايد انتظارداشت که هريک از کارهاي ذکر شده دقيقا همانند ماشين آلات خاص همان کار انجام گيرد"
گریدر برای تنظیم شیب و شکل دادن به شیبها و تسطیح دامنه خاکریزیها وخاک برداری ها کندن جوی مخلوط کردن و پخش مخلوط مواد قیری و خاک به کار میرود.در مواقع بارش برف بعنوان برف روب بکار میرود و در پاکسازی زمین وبرداشتن لایه های سست کاربرد دارد اگر در عملیات انجام شده توسط این ماشین دقت شود هزینه پروژه ها به مقدار قابل توجه ای کاهش می یابد.عمل خاک برداری از قسمتهای با ارتفاع بالاتر و خاکریزی در محل های با ارتفاع کمتر توسط گریدر را اصطلاحا "بالانس" (تعادل)می گوییم و شکلبندی و تنظیم نهایی هر لایه از راه را عملیات اصلاح مینامیم
حداکثر تولرانس یا رواداری ها که توسط گریدر تنظیم میگردد به شرح زیر است:
زیر رتبه ( subgrade): بین 4 تا 8 میلیمتر در متر
زیر اساس (sub base):بین 2 تا 4 میلیمتر در متر
اساس(base): یک میلیمتر در متر
در رویه رواداری : صفر میلیمتر در متر
توجه داشته باشید که این مقادیر در مورد فرودگاهها و شاهراهها کمتر میشود.
تیغه های گریدر عبارتند از:
تیغه با لبه های مستقیم - لبه های منحنی - لبه های دندانه دار
در صورتی که به چرخهای گریدر دقت کرده باشید دیده اید که چرخها در هنگام حرکت به جهت جانبی متمایل میشوندعلت این است که :
الف) نیروی حاصل از فشار خاک به تیغه مایل گریدر را خنثی میکند.
ب)به گردش گریدر کمک میکند
لودر یک ماشین تجهیزاتی لودر یک ماشین مهندسی است که اغلب در ساختمان سازی استفاده میشود که این استفاده اصولی از لودر است. از لودر همچنینی در اعمالی ماننده : آسفالت کردن، تخریب سازههای مخروبه، جمع آوری آشغال، علوفه دادن به دام ها، برداشتن شن و ماسه، بریدن درختان، برداشت مواد معدنی از معادن، برداشتن مواد قابل بازیافت،تکان دادن سنگهای بزرگ و سنگین، برداشتن ورقههای چوبی و ... از سوی دیگر ایم ماشین مکانیکی میتواند به عنوان یک ماشین کمپرسی ،تسمه نقاله،ماشین خرد کن علوفه و ... مورد استفاده قرار بگیرد.
تجهیزات سنگین سر جلویی لودر یک لودر(می دانیم که بیل مکانیکی که در جلوی لودر قرار گرفته است عمل بارکردن، بالابردن اجسام،خاک اندازی و ... را انجام میدهد)همانند یک نوع تراکتور است. معمولا چرخ طیاری بوسیله شیار هایی به صورت مربع به جلوی بیل مکانیکی توسط دو بازو متصل میشوند که به لودر خاصیت جمع آوری مواد شل و سست را از زمین اضافه میکنند و همچنین بوسیله این طراحی لودر میتواند آشغال ها و یا شن و ماسهها از روی سطح زمین جمع آوری کند .
یک لودرعموما برای گذاشتن مواد از روی سطح زمین که حاصل حفر گودال هاست بر روی کمپرسی ها برای جابه جایی استفاده میشود. یک لودر ممکن است از قطعات متحرک یا ثابتی ساخته شود. گاهی اوقات بیل مکانیکی ممکن است در بعضی از اقسام لودر برداشته یا حذف شود برای مثال : ممکن است بر روی انواعی چنگال هایی برای جابجایی تختههای سنگین یا کانتینر های تجاری نصب شود. و یا عملیات هایی انجام دهد مانند لودر یا اسکریپر. همچنین میتوان بیل مکانیکی را برای برداشت علوفه یا کلش به مقدار زیادی تقویت کرد.
لودر های معروف مانند کوماتسو، جان دیر ، کاتور پیلار،ولوو،و یا هیتاچی معمولا بیل های مکانیکی بزرگی در قسمت های جلو لودر دارند که به آنها بیل مکانیکی لودر میگویند و لی در انواع لودر کوچکتر یعنی تراکتور ها یک تجهیزات کوچکتری دارند که به آنها کج بیل گفته میشود و به خاطر همین آنها را لودر های کج بیل میگویند. در ضمن تجهیزات به کار برده در کج بیل ها را بااسم تجاری jcb می نامند که اسم اولین شرکت سازنده این امکانات است.
یکی از انواع معروف لودر لیو تو نیو مدل l-2350 است که در کارخانه لونگ ویو از سری تاسیسات تکزاس آمریکا ساخته میشود.مدل l-2350 از یک موتور دیزلی قوی همانند آن چیزی که در لوکوموتیو بکار رفته است استفاده میکند. هر قسمت از اجزای موتور به طور جداگانه و مستقل از هم توسط موتور الکترکی هدایت میشوند. لودر ها اساسا برای انتقال مواد به داخل کمپرسی ها یا برداشتن لولهها و یا تسمه نقاله و حفر گودال های استفاده میشوند. لودر ها برای حفر زمین همانند ماشین های حفاری عمل میکنند مناسب نیستند و نمیتوان به جای آنان استفاده کرد.عمق گودال حفر شده توسط بیل مکانیکی ممکن است بین 3 تا 6 متر در زمین باشد( بستگی به مدل لودر دارد).ظرفیت بارگیری بیل مکانیکی بیشتر از کج بیل است. لودر ها از نظر طبقه بندی جز ماشین های زمین رونده نیستند.ماهیت اصلیشان متفاوت است با ماشین های زمین رونده.بر خلاف بولدزور ها اغلب لودر ها دارای 4 چرخ هستند و پی کن نیستند. اگر چه لودر های حمل کننده معمول هستند.لودر ها بسیار موفق هستند در جاهایی که مواد تیز ساختمانی وجود دارد چون که این مواد نمیتوانند به چرخهایشان آسیب برسانند و همچنین در جاهای گل آلود و ناصاف زمین به مشکل بر نمیخورند زیرا لاستیک هایشان طوری ساخته شده اند که در مقابل این تهدید ها بتواند مقابله کند. در مناطق ساختمانی لودر ها مورد استفاده قرار میگیرند برای انتقال مواد ساختمانی مانند آجرها،لوله ها، میلههای آهنی، و ابزار حفر میان برد.
لودر ها همچنین برای برف روبی استفاده میشوند.می توان از بیل مکانیکیشان برای پارو کردن برف نیز استفاده است.اما معمولا برف روب به آنها متصل میکنند. آنها برف ها را از خیابان ها، جاده ها، پارکینگها جمع آوری میکنند. همچنین این دستگاهها میتوانند برف را برای انتقال به کمپرسی ها و تریلر ها انتقال بدهند. یک نوع از بیل های مکانیکی مناسب هستند برای برداشت مواد سبک مانند ورقههای چوبی، کود های گیاهی، و ماسههای سبک. عموما بیل مکانیکی وقتی که خالی باشد وزن سبکی دارد( در این نوع). بر خلاف کج بیل ها یا تراکتور ها با یک لودر، لودر ها از فرمانهای خودرویی استفاده نمیکنند. در عوض آنها هدایت میشوند بوسیله فشار محرک لولا مانندی برای قرار دادن آها در محور جلو. در طول دو دهه لودر ها سود و منفعت زیادی برای انسانها داشته اند مخصوصا در پروژههای ساختمانی و کار های زمین سازی. بسیاری از سازندگان ماشین های مهندسی از یک دید وسیعی در ساخت لودر استفاده کرده اند. برای مثال کارخانه جان دیر، کاتور پیلار،کیس و ... که توانسته اند این ماشین مهندسی را در سر تا سر جهان پخش کنند.
یک نوع از لودرهایی که به طور معمول استفاده میشود ، نوع است که در مناطق ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد که به آن یک قلاب متصل میکنند که آنرا جرثقیل می نامند.
معروفترین تجهیزات سودمندی که در تراکتور های باغبانی هم به کار رفته است، تجهیزات سودمند سر جلویی آنهاست.این تجهیزات را در اصطلاح می نامد که به تراکتور های کوچک که بین 18 تا 50 اسب بخار قدرت دارند و در نگهداری زمین و کار های سخت کشاورزی به کار گرفته میشود، گفته میشوند. دو نوع طراحی وجود دارد. یکی پلههای ماپیچی سنتی و دیگری بازوهای منحنی شکل. سازندگان شرکت جان دیر یک لودر ترکیبی را طراحی کردند که نمیتوانست بازوهای خود را حرکت دهد. شرکت نیوهلند ایج یک لودر ترکیبی را معرفی کرد که بازوهایی متحرک داشت و آن تجهیزات را برای اولین بار در کیوتو و مانتانای آمریکا طراحی کرد. در این هنگام بود که سر جلویی لودر ها توانایی کار های متعددی را پیدا کرده بودند.
دامپ تراک (به انگلیسی: Dump truck)
نوعی کامیون برای حمل و نقل و جابجایی موادی مانند شن، ماسه، سنگریزه و نخالههای معدنی و ساختمانی میباشد. بیشتر مدلهای دامپ تراک دارای سازهای هیدرولیکی هستند که از آن برای خالی کردن مواد توسط کفهٔ پشتی آن استفاده میکنند.
دامپ تراکهای مفصلی و یا کمرشکن نیز دارای مفصلی بین کابین و کفهٔ پشتی هستند.
دامپ تراک ها ...کامیون هایی هستند که در معادن و پروژه هاي بزرگ عمراني بکار گرفته می شوند.از انواع مختلفی بر خوردارند...با ظرفیت های گوناگون.
بطور کلی هر چه ظرفیت آنها بیشتر باشد برای کار در معدن بزرگ بهینه ترند.منبع تغذیه آنها نیروی دیزلی و الکتریکی است.
موتور های دیزل درسته که ۷۰ ٪ انرژی رو تلف میکنن ولی ذخیره انرژی (سوخت یا گازوئیل) بسیار راحت تر ارزون تر و کم جا تره
موتور های الکتریکی با اینکه که ۳۰٪ انرژی تلف میکنن تا به انرژی مکانیکی تبدیل بشن ولی باید اینو در نظر گرفت که خود انرژی الکتریکی نهایتا توسط یک ژنراتور که نیروش رو از سوخت تهیه کرده و خود اون ژنراتور هم ۳۰٪ اتلاف انرژی داشته تا تبدیل به انرژی الکتریکی بشه و در انتقال هم ۱۰ ٪ رو از دست میده.
علت استفاده از نیروی الکتریکی این هست که میشه با هر گشتاوری که رو محور موتور اعمال بشه باز هم اون رو راه اندازی کرد.
اگر ظرفیت دامپ تراک بالاتر از 300 تن باشد اولویت با موتورهای الکتریکی است و حتی در هر چرخ یک موتور الکتریکی. به طور خلاصه برای اینکه توی این فشار به سیستم های انتقال نیرو فشار زیادی میاد. برای اینکه طول عمر بیشتر و زمان بین تعمیرات زیادتر بشه چاره ای جزء استفاده از موتورهای الکتریکی در هر محور یا حتی در هر چرخ نیست.
در این جور موارد هم اگه بخواهند نیرو را با الکتریسته و ژنراتور وارد کنند باز هم ***بگس وجود داره چون یک دور موتور الکتریکی در بهترین حالت در دورهای بالاتر ۹۰۰ دوره .
فرض کنید یه موتور الکتریکی چطور میتونه مثلا ۱ دور در دقیقه بچرخه و یه وزنه ۳۰۰ تنی رو از یه شیب ۳۰ درجه بالا ببره پس هیچ موقع برای همچنین مواردی یه موتور اکتریکی رو به چرخ مستقیم وصل نمیکنن
در رابطه با لاستیک هم باید گفت که تمام این گونه متحرک ها که مخصوصا در جاده های نا هموار راه میروند همیشه تو خالی و باد هستند بخاطر اینکه بتواندبراحتی بر روی سنگ ها و ناهمواری ها حرکت کنه.
لاستیک تو پر فقط برای مواردی خاص میتونه روی چرخهای عقب نصب بشه (جا هایی که دلیل پنچری فوق العاده بالاست و سرعت خیلی خیلی کم
(تقریبا لاستیک تو پر هیچ کجا استفاده نمیشه )
لاستیک دامپ تراک ها هم معمولا بادی هستند ولی با یک لاستیک بسیار ضخیم.
این تصویر تغییر اندازه داده شده است. برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی 550x370 اینجا را کلیک کنید
Last edited by Mahdi/s; 20-02-2010 at 13:24.
لودر ، عموما براي مصارفي از قبيل خاك برداري و بارگيري دامپتراك و كاميون ، حفاري در زمينهاي صاف ، تسطيح و حمل خاك ، دپو كردن و مخلوط كردن خاك استفاده مي شوند. لودرهاي سايز كوچك معمولا در عمليات داخل شهر و راهسازي بكار مي روند و لودرهاي سايز متوسط و بزرگ در عمليات معدني (بارگيري دامپتراكها) مورد استفاده قرار مي گيرد
________________
گريدر دستگاهي است كه مجهز به شاسي بلند در جلو بوده و تيغه در مركز دستگاه روي اين شاسي نصب است. از اين دستگاه در ساخت و بازسازي جاده ها توسط عملياتي از قبيل تسطيح و تنظيم شيب جاده ، بغل تراشي حاشيه جاده ها استفاده مي گردد. بعلاوه اين دستگاه ، قابليت انجام برف روبي ، تيغه زني ، مخلوط كردن ، پخش كردن خاك و ... را دارا مي باشد
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)