سلام ...
این تاپیک رو برای آموزش OpenGL درست کردم ...
برای شروع در مورد OpenGL یه خورده بحث می کنیم ...
--------------------------
OpenGL یک استاندارد با کیفیت برای ساخت نرم افزارهای گرافیکی و البته بازیها هست ...
OpenGL توسط شرکت Silicon Graphics و با زبان C نوشته شده ... ( ولی بحث ما برای دلفیه )
این موتور گرافیکی تنها یک مگابایت از هارد شما رو اشغال می کنه که این می تونه یکی از خوبیهای اون باشه ...
اینم اضافه کنم که OpenGL بر خلاف DirectX اصلا کاری با صدا و یا GamePad یا JoyStick نداره و فقط كارش ساخت اشکال 3D هست که خیلی روان و قدرتمند این کار رو انجام می ده ...
دو نسخه از OpenGL ارایه شده که یکیش نسخه عمومی هست که توی همه ویندوزها هست و مایکروساف اون رو گسترش داده و یکی هم نسخه ای هست که سازندگان سخت افزارهای 3D ارائه دادن که کاربرد بیشتری داره ...
کتابخانه OpenGL بیش از 120 تابع داره که کارهای 3D انجام می دن ...
در ابتدا اول بهتره یک مقایسه از OpenGL و DirectX داشته باشیم ( این مقایسه رو سرپرست تیم سازنده بازیهای Doom و Quake انجام داده ) :
" دو نوع کتابخانه برنامه نویسی 3D تحت Windows وجود دارد :
1. DirectX
2. OpenGL
من به شدت تحت تاثیر سادگی استفاده از API موجود در OpenGL قرار گرفته ام
چندی قبل بازی Quake را با OpenGL نوشتم ، این کار وقت زیادی را به خود اختصاص ندا و کدهای حاصل بسیار ساده و خوانا بود ...
سپس شروع به انتقال کدها از OpenGL به DirectX کردم و هنوز هم این کار را به پایان نرسانده ام !!
DirectX سختیه زیادی را به برنامه نویسان تحمیل می کند بدون این که مزایای قابل توجهی داشته باشد ...
در بعضی موارد یک خط کد OpenGL مساوی با نیم صفحه کد DirectX خواهد بود !!! "
مسالی از توابع در هر دو موتور گرافیکی :
1. OpenGL :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
2. همون کد بالا در DirectX :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
تابعی که بالا مثال زدم برای رسم یک مثلثه که توی یادداشتهای بعدی در موردش زیاد بحث می کنیم ...
فعلا برای پست اول بسه ...
توي پستهاي بعدي جدي تر دنبال مي كنيم ...
موفق باشيد ...