تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 3 123 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 25

نام تاپيک: آموزش OpenGL در دلفی ...

  1. #1
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Jul 2006
    محل سكونت
    گیلان _ رشت
    پست ها
    635

    پيش فرض آموزش OpenGL در دلفی ...

    سلام ...
    این تاپیک رو برای آموزش OpenGL درست کردم ...
    برای شروع در مورد OpenGL یه خورده بحث می کنیم ...
    --------------------------
    OpenGL یک استاندارد با کیفیت برای ساخت نرم افزارهای گرافیکی و البته بازیها هست ...
    OpenGL توسط شرکت Silicon Graphics و با زبان C نوشته شده ... ( ولی بحث ما برای دلفیه )
    این موتور گرافیکی تنها یک مگابایت از هارد شما رو اشغال می کنه که این می تونه یکی از خوبیهای اون باشه ...
    اینم اضافه کنم که OpenGL بر خلاف DirectX اصلا کاری با صدا و یا GamePad یا JoyStick نداره و فقط كارش ساخت اشکال 3D هست که خیلی روان و قدرتمند این کار رو انجام می ده ...
    دو نسخه از OpenGL ارایه شده که یکیش نسخه عمومی هست که توی همه ویندوزها هست و مایکروساف اون رو گسترش داده و یکی هم نسخه ای هست که سازندگان سخت افزارهای 3D ارائه دادن که کاربرد بیشتری داره ...
    کتابخانه OpenGL بیش از 120 تابع داره که کارهای 3D انجام می دن ...
    در ابتدا اول بهتره یک مقایسه از OpenGL و DirectX داشته باشیم ( این مقایسه رو سرپرست تیم سازنده بازیهای Doom و Quake انجام داده ) :
    " دو نوع کتابخانه برنامه نویسی 3D تحت Windows وجود دارد :
    1. DirectX
    2. OpenGL
    من به شدت تحت تاثیر سادگی استفاده از API موجود در OpenGL قرار گرفته ام
    چندی قبل بازی Quake را با OpenGL نوشتم ، این کار وقت زیادی را به خود اختصاص ندا و کدهای حاصل بسیار ساده و خوانا بود ...
    سپس شروع به انتقال کدها از OpenGL به DirectX کردم و هنوز هم این کار را به پایان نرسانده ام !!
    DirectX سختیه زیادی را به برنامه نویسان تحمیل می کند بدون این که مزایای قابل توجهی داشته باشد ...
    در بعضی موارد یک خط کد OpenGL مساوی با نیم صفحه کد DirectX خواهد بود !!! "
    مسالی از توابع در هر دو موتور گرافیکی :
    1. OpenGL :
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    2. همون کد بالا در DirectX :
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    تابعی که بالا مثال زدم برای رسم یک مثلثه که توی یادداشتهای بعدی در موردش زیاد بحث می کنیم ...
    فعلا برای پست اول بسه ...
    توي پستهاي بعدي جدي تر دنبال مي كنيم ...
    موفق باشيد ...

  2. #2
    آخر فروم باز soldier's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2006
    پست ها
    2,505

    پيش فرض

    سلام
    خیلی جالب بود
    اما بهتره که در مورد OpenGL حرف بزنیم
    واسه OpenGL فقط کافیه که کد ها رو بنویسیم؟
    یا چیزایه دیگه ای نیاز داریم؟
    مثلآ چیزی به uses اضافه کنیم یا خلاصه هر چیزی
    که نیاز داریم رو بگو که شروع کنیم.

  3. #3
    اگه نباشه جاش خالی می مونه amin a.^2's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    محل سكونت
    یه جایی همین دورو ورا
    پست ها
    358

    پيش فرض

    تا حالا که خیلی خوب بوده اما هر چی لازم بگو که بدونیم

  4. #4
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Jul 2006
    محل سكونت
    گیلان _ رشت
    پست ها
    635

    پيش فرض

    سلام
    واسه OpenGL فقط کافیه که کد ها رو بنویسیم؟
    یا چیزایه دیگه ای نیاز داریم؟
    مثلآ چیزی به uses اضافه کنیم یا خلاصه هر چیزی
    که نیاز داریم رو بگو که شروع کنیم.
    دلفي كتابخانه OpenGL رو در اختیار داره ...
    فقط کافیه که OpenGL رو به قسمت Uses اضافه کنی ...
    من بهت پیشنهاد می کنم که از الان شروع نکن !!!
    چون یک سری استانداردها داره که باید حتما بدونی ...
    توی پست بعدی در موردش بحث می کنیم ...
    موفق باشی ...

  5. #5
    حـــــرفـه ای مرد مباح's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2005
    محل سكونت
    روي ميخ
    پست ها
    2,142

    پيش فرض

    شديدا مشتاق ادامه بحث شما هستم.

  6. #6
    آخر فروم باز soldier's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2006
    پست ها
    2,505

    پيش فرض

    سلام
    آقا محمود منتظر بقيه آموزش هستيم

  7. #7
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Jul 2006
    محل سكونت
    گیلان _ رشت
    پست ها
    635

    پيش فرض

    سلام ، به خاطر غیبت معذرت می خوام ...
    از دوستاني که نظر دادن تشكر مي كنم ...
    خوب، ادامه بحث :
    استانداردهاي OpenGL : ( آشنايي با دستور زبان )
    ----------------------------------
    استانداردها در نوشتن توابع :
    دستورات OpenGL با پيشوند gl شروع مي شن و با يک حرف بزرگ ادامه پيدا مي کنن، مثال : glBegin();
    ثابتهاي اين زبان برنامه نويسي با _GL شروع مي شن و تمام حروف اونها بزرگ هستن ، مثل : GL_PROJECTION
    بعضي از دستورات OpenGL با يک عدد و يک يا چند حرف در آخر پايان مي يابند :
    glVertex3f
    توي تابع بالا "gl" نشان دهنده کتابخانه OpenGL است و Vertex هم نام تابع ( که بسته به تابع شما قابل تغيير است و براي مثال آورده شده است ) و " 3 " هم تعداد وروديهاي تابع و " f " هم به خاطر اعشاري بودن وروديها آورده شده است ... ( در پستهاي بعدي بيشتر توضيح مي دم )
    نکته :
    وجود حروف و اعداد مانند تابع بالا در توابع جهت راهنمايي برنامه نويس مي باشند ...
    مثلا شما با ديدن عدد 3 در تابع بالا مي تونيد بفهميد که داخل پرانتز بايد 3 تا ورودي ، وارد کنيد ...
    ----------
    خوب ، فکر کنم تا اينجا کمي با طريقه نوشتن دستورات آشنا شده باشيد ...
    بحث بعدي در مورد ايجاد پنجره OpenGL است ...
    توجه کنيد که براي ايجاد اشياء و غيره توسط OpenGL بايد حتما اونها رو بر روي پنجره مخصوص OpenGL ايجاد کنيد ...
    مراحل ايجاد يک پنجره مخصوص OpenGL در 4 مرحله زير انجام مي شه ( که در پست بعدي در موردشون صحبت ميکنيم )
    1. ايجاد DC
    2. برپايي فرمت نقطه اي
    3. اجراي RC
    4. اجراي برنامه
    --------------------------
    موفق باشيد ...

  8. #8
    آخر فروم باز soldier's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2006
    پست ها
    2,505

    پيش فرض

    سلام
    خوب بود! اميد وارم كه آسون باشه و راحت ياد بگيريم
    منتظر بقيه آموزش ها هستيم!
    خداحافظ

  9. #9
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Jul 2006
    محل سكونت
    گیلان _ رشت
    پست ها
    635

    پيش فرض

    سلام
    برای اینکه مبحث OpenGL یه مبحث طولانیه و توی چند پست و صفحه نمی شه توضیح داد ، تصمیم گرفتم که EBook اون رو براتون بزارم ...
    راستش من خیلی وقت پیش این EBook ها رو روی سی دی رایت کردم و از هاردم پاکشون کردم
    امروز تازه سی دی رو پیدا کردم ( وگرنه زودتر براتون می زاشتم )
    خلاصه اگه از روی EBook بخونید بهتره ...
    ولی اینم بگم که این EBook ها تعدادشون زیاده و باید توی چند تا پست براتون بزارم ...
    این یکی برای این پست :
    9 تا EBook :
    حجم : 710 کیلوبایت
    تا پست بعدی ...
    موفق باشید ...

  10. #10
    آخر فروم باز soldier's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2006
    پست ها
    2,505

    پيش فرض

    سلام
    توی ch01 صفحه 2 نوشته : اگر طرز ضمیمه نمودن واحدها را به برنامه دلفی خود نمی دانید
    بهتر است از خواندن این کتان منصرف شوید و به خواندن کتابی در زمینه اصول برنامه نویسی دلفی روی آورید!

    خوب یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟
    یعنی ما که منتظر آموزش بوديم بايد ولش کنیم
    اگر می تونی یک آموزش زمینه اصول برنامه نویسی دلفی بهمون بده!EBOOK
    یا ضمیمه کردن واحدها رو به دلفی یادمون بده!

    اگر هم نیاز نداریم بگو که ادامه کتاب رو بخونیم
    يا اگر منظورش با چيز ديگه اي بوده بگو!
    فعلآ

صفحه 1 از 3 123 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •