تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 7 از 7

نام تاپيک: توضیحات علمی هوافضا

  1. #1
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض توضیحات علمی هوافضا

    بنام خدا
    مباحث مرتبط با اصطلاحات هوافضایی مشمل این تاپیک میباشد

  2. این کاربر از .:HAMED:. بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #2
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض نخست-طبقه بندی سرعت در پرواز

    سرعت صوت در هوا در علم آئیرودینامیک از چنان اهمیتی برخوردار است که هم چون مرزی بارز آن را به دو دنیای subsonic(مادون صوت)وsuper sonic(مافوق صوت) تقسیم نموده است .

    1-subsonic flight :به پروازی گفته می شود که در آن کلیه local spead زیر صوت باشند.
    2-transonic flight:در یک چنین پروازی شماری از سرعتهای محلی subsonic و شماری دیگر supersonicهستند یعنی به طریقی پرواز میکند که در اطراف آن سرعت هوا بعضی نقاط بیش از صوت وبعضی نقاط دیگر کمتر از صوت است .
    3-supersonic flight:در یک چنین پروازی کلیه سرعتها محلی بیش از سرعت صوت هستند.
    4-hyper sonic :در یک چنین پروازی 5<mبوده و قابل توجیه است که در یک چنین سرعتهایی پرواز علاوه بر بعد آئرودینامیکی ابعاد ترمودینامیکی نیز به خود

    می گیرد زیرا به علت سرعت بسیار زیاد اصطکاک بین هوا وپوسته حرارت شدیدی ایجاد مینماید که از نظر کاربرد فلزات ونیز سلامت سر نشینان حائز کمال اهمییت است. هواپیما تجربیx-15 را می توان در این رده محسوب داشت.

  4. #3
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض دوده سفیدی که از بال بیرون میزنه

    همانطور که میدانید زیر بال منطقه پر فشار و بالای بال منطقه کم فشار است و طبیعیاست که فشار زیاد تمایل به نفوذ در فشار کم دارد از این روWING TIP(نوک بال)که این دو منطقه در مجاورت هم قرار میگیرند هوای بر فشار زیر به بالا نفوذ کرده و جریانهای حلقوی شکل در نوک بال ظاهر میگردند که به WING TIP VORTICCES موسوم اند و طبیعی است که چون جریان حلقوی نوعی تخطی از جریان STREAM LINEاست نتیجه تشکیل VORTICCES ایجاد DRAG و افت LIFT در نوک بال است.
    در هوابیماهای بازرگانی هم چون AIRLINERS بال ها را با ASPECT RATIO زیاد میسازند تا با توجه به کاهش DRAGنیاز به THRUST کمتری بوده و این مصرف سوخت رو کاهش داده و برد(RANGE)را افزایش میدهد.
    بال هوابیماهای گلایدر از بیشترین ASPECT RATIO برخوردار است تا کمترین DRAG را داشته باشد تا چون موتور ندارند بتواند بیشتر در هوا بماند.


    VORTICCES : vorticose
    Last edited by .:HAMED:.; 19-01-2010 at 13:05.

  5. #4
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض

    البته باید اینارو معنی کنم:
    -subsonic flight :به پروازی گفته می شود که در آن کلیه local spead زیر صوت باشند.
    آقا منظور از سرعت محلی همون سرعت در تمامی قسمتهای هواپیما هستش
    که در حالتی که این سرعت کمتر از سرعت صوت باشه میگیم ساب سونیک
    الان بقیه رو هم توضیح میدم
    آخه کی سوال میکنه که ما توضیح بدیم

  6. #5
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض

    transonic flight:در یک چنین پروازی شماری از سرعتها،محلی subsonic و شماری دیگر supersonicهستند یعنی به طریقی پرواز میکند که در اطراف آن سرعت هوا بعضی نقاط بیش از صوت وبعضی نقاط دیگر کمتر از صوت است .
    عرض شود که همین سرعت محلی دیگه اینجا گفته نمیشه!!
    چون سرعت هر قسمت رو مجزا بررسی میکنیم و به این نتیجه میرسیم که مثلا حالت نزدیک به صوت رو داریم

    supersonic flight:در یک چنین پروازی کلیه سرعتها محلی بیش از سرعت صوت هستند.
    بعله این اصطلاح نیز کمابیش به چشم و گوش دوستان خورده که به سرعت فراصوت میگیم

    hyper sonic :در یک چنین پروازی 5<mبوده و قابل توجیه است که در یک چنین سرعتهایی پرواز علاوه بر بعد آئرودینامیکی ابعاد ترمودینامیکی نیز به خود
    می گیرد زیرا به علت سرعت بسیار زیاد اصطکاک بین هوا وپوسته حرارت شدیدی ایجاد مینماید که از نظر کاربرد فلزات ونیز سلامت سر نشینان حائز کمال اهمییت است. هواپیما تجربیx-15 را می توان در این رده محسوب داشت.
    تو بخش هوافضایی ، و بر روی یک هواپیما یکی از مسائل اصلی ایرو دینامیک هستش
    یعنی موضع هواپیا در مقابل هوا و فشار اون
    در کل به چیزی میگیم که منجر به نگه داشته شدن هواپیما بر روی جریان باد هستش(توضیح عمومی)
    حالا قسمت ترمودینامیک مربوط به کارایی اجزاست
    مثلا بررسی میکنیم که با وارد شدن و تشدید اصطکاک هوا در جهت مخالف نیروی پیشرانه هواپیما، عکس العمل اجزای هواپیما چگونه خواهد شد
    آتیش میگیره؟
    ساییده میشه و ...
    حالا چون اصطکاک بیش از حد و چند موارد دیگر مثل بی وزنی و ... از مسائل غیر عادی یا فوق این مسائل ، هستش،
    پس اصطلاح هایپر سونیک رو بهش اختصاص میدیم

    آقا سوال بپرسید ماهم تحقیق کنیم اطلاعاتمون بالا بره

  7. #6
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض توضیح انواع سوخت هواپیما

    خب از برو بچس کسایی که علاقه دارن به بخش هوافضا اعلام وجود کنن ما بدونیم این مطالب استفاده میشن یا نه
    چرا سوال نمیپرسین؟؟؟؟؟(یه چیزی بپرسین که ساده باشه ها)


    سوخت JP-1 :
    اين سوخت توسط فرانك وايت به وجود آمد اين نوع سوخت داراي نقطه انجماد پايين بوده يا مي توان گفت همان نفت است وخاصيت اصلي اين سوخت اين است كه حداكثر حرارت را در واحد حجم توليد مي كند و از خاصيت روغن كاري خوبي برخوردار است و بدليل آنكه تبخير پذيري آن در درجه حرارت هاي نسبتا بالا كم است و موتور دچار كمبود سوخت نمي شود و خاموش نمي گردد.روشن كردن موتورها در هواي سرد با اين نوع سوخت مشكل است و در ارتفاعات سبب خاموش شدن موتورها مي گردد .

    سوخت JP-2 :
    اين سوخت در سال 1945 ساخته شد و تركيب بنزين و نفت مي باشد كه بيشترين درصد آن را نفت تشكيل مي دهد. سوخت جي پي 2 بدليل پيشرفت سريع صنعت هواپيمايي نتوانست جوابگوي نياز باشد اما زمينه اي براي تهيه سوخت ها ي بعدي شد.


    سوخت JP-3:

    اين سوخت در سال 1947 توليد شد و مخلوطي از 65 تا 70 درصد بنزين و 30 تا 35 درصد نفت مي باشد و اين سوخت سبب شد كه مشكل روشن نشدن موتورها در سرما برطرف شود و همچنين

    در ارتفاعات روشن كردن موتور بهبود يافته است ولي اين سوخت تمايل زيادي به بخار شدن دارد كه سبب خاموش شدن موتورها مي شود.

    سوخت JP-4 :
    در سال 1951 تهيه شد و از 65 درصد گازوئيل و 35 درصد نفت تشكيل شده است اما فشار تبخير آن بسيار پايين است و بين 2تا 3 پوند فشار مي باشد.كاهش فشار تبخير سبب كاهش سوخت در تانك مي گردد و خاموش شدن موتور بر اثر تبخير شدن سوخت تقليل مي يابد. علامت ناتو اين سوخت
    F40 مي باشد.


    سوخت JP-5 :
    اين سوخت داراي نقطه اشتعال بالا است يعني 140 درجه فارنهايت و كم تبخير مي شود. برد تقطيري آن 550-350 درحه فارنهايت بوده و نقطه انجمادش 55- درجه فارنهايت مي باشد و مشكل روشن كردن موتورها در هواي سرد و روشن كردن مجدد موتور در ارتفاعات رو به كاهش مي باشد و علامت ناتو آن
    F44 است.



    سوخت JP-6 :

    اين سوخت براي هواپيماهايي است كه داراي موتور جت و سرعتشان بيش ازسرعت صوت باشد توليد مي گردد. نقطه انجماد اين سوخت 65- درجه فارنهايت است پس نتيجه مي گيريم كه استفاده از اين سوخت در هواي سرد و ارتفاعات بالا مناسب است و قابل ذكر است كه علامت ناتو آن
    F44 است.



    سوخت JP-7 :

    اين سوخت براي ماموريت هاي خاص تهيه گرديد است.اين سوخت كمتر در هواپيماهاي نظامي مورد استفاده قرار مي گيرد و جانشين مناسبي براي سوخت جي پي 4 مي باشد و تركيبي از مواد ضد زنگ ، ضد اكسيژن و ضديخ زدگي اين سوخت دارا است. سوخت جي پي 7 تقريبا مشابه جي پي 5 است اما اشتعالي مثل سوخت هاي نفتي دارد و علامت ناتو آن
    F44 است.


    سوخت
    JET A-1 و JET A :


    مذكور به دليل دارا بودن خلوص بالا يعني نداشتن مواد گوگردي و اسيديته پايين پس از افزاش مواد افزودني مورد نياز مستثيما مورد استفاده قرار مي گيرد.

  8. #7
    آخر فروم باز .:HAMED:.'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2009
    محل سكونت
    حامد
    پست ها
    1,076

    پيش فرض

    كدهاي سوختي :
    كد A : معرف سوختي است كه داراي موادي چون ضديخ ، ضداكسيژن و ضدزنگ زدگي است.
    كد B : اين نوع سوخت مانند F-34 است فقط ضديخ ندارد.
    كد C: اين نوع سوخت تجاري است و براي خطوط هوايي با مشخصات معين و براي موتورهاي جت در نظر گرفته شده است.
    كد D : نقطه انجماد آن 50- درجه فارنهايت مي باشد و مانند JP-8 است.
    كد E: نقطه انجماد آن 36- درجه فارنهايت است.
    كد F : از هر نظر همانند JP-4 مي باشد.

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •