تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 12 1234511 ... آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 112

نام تاپيک: زبان #C : تمامی مباحث و مسائل

  1. #1
    مهمان
    تاريخ عضويت
    Mar 2005
    پست ها
    513

    پيش فرض زبان #C : تمامی مباحث و مسائل

    سلام دوستان
    اميدوارم از اين به بعد تمامي مسايل مربوط به اين زبان قوي در اين تاپيک مطرح شود.
    از مدير سايت درخواست دارم تاپيکهاي با اين مضمون را sticky نمايند.
    با تشکر

  2. #2
    آخر فروم باز Nesta's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2005
    محل سكونت
    tehran
    پست ها
    3,343

    پيش فرض

    سلام اميد وارم رامبد جان اينجا تلشتو بکنی که ما هم بيشتر c#ياد بگيريم

  3. #3
    پروفشنال mohammad2006's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2004
    پست ها
    514

    پيش فرض

    سلام
    اگه ممكن يكي از دوستان درباره دستورات سي شارپ توضيح بده و يه كتاب خوب هم معرفي كنه .من يه كتاب خريدم ولي زياد جزييات رو توضيح نداده بود .

  4. #4
    پروفشنال mohammad2006's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2004
    پست ها
    514

    پيش فرض

    منتظريم :|

  5. #5
    مهمان
    تاريخ عضويت
    Mar 2005
    پست ها
    513

    پيش فرض

    سلام
    دوست عزيز اين زبان syntax شبيه c دارد.
    چنانچه با c کار کرده باشيد مي توانيد به سادگي کد نويسي کنيد.
    اما کد نويسي يک قسمت از اين زبان مي باشد.
    يک سري امکانات به #C اضافه شده که در c وجود ندارند.
    کتابهاي مختلفي در بازار کتاب ايران وجود دارند.
    من کتاب نوشته آقاي جعفر نژاد قمي را پيشنهاد مي کنم.
    يا علي

  6. #6
    پروفشنال mohammad2006's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2004
    پست ها
    514

    پيش فرض

    سلام
    ممنون رامبد جان من با سي كار كردم ولي از اين ليست برنامه ها توي كتابي كه معرفي كردي زياد سر در نياوردم البته از بعضي جاهاش .

  7. #7
    مهمان
    تاريخ عضويت
    Mar 2005
    پست ها
    513

    پيش فرض

    سلام mohammad2006 عزيز
    دوست عزيز شما شروع به برنامه نويسي کنيد.
    هر وقت به مشکلي برخورد کرديد اون موقع به سراغ مفاهيم سخت تر در اين زبان برويد.
    هميشه پيش زمينه در رابطه با کدنويسي با يک زبان داشته باشيد.
    بقيه کارها در هنگام نوشتن پروژه روشن مي شود.
    موفق باشيد

  8. #8
    پروفشنال mohammad2006's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2004
    پست ها
    514

    پيش فرض

    ممنون رامبد جان

  9. #9
    آخر فروم باز Nesta's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2005
    محل سكونت
    tehran
    پست ها
    3,343

    پيش فرض

    در طي سلسله مقالاتي مي خواهيم با C# بيشتر آشنا شويم. فرض اين مقالات بر اين است كه آشنايي مختصري با زبانهاي برنامه نويسي داريد ، هر چند كار ما تقريبا از صفر شروع مي شود و هدف آن سادگي هر چه بيشتر است.

    C# از دو زبان C++ و Java متولد شده است! حاوي بسياري از جنبه هاي C++ مي باشد اما ويژگي هاي شيء گرايي خودش را از جاوا به ارث برده است.

    C# اگرچه از C++ گرفته شده است اما يك زبان "خالص" شيء گرا (Object oriented) مي باشد. هر دو زبان ياد شده جزو زبانهاي هيبريد محسوب مي شوند اما طراحان C# اين مورد را به اندازه ي C++ مهم تلقي نكرده اند. يك زبان هيبريد اجازه ي برنامه نويسي با شيوه هاي مختلف را ميسر مي كند. دليل اينكه C++ هيبريد است ، اين است كه قرار بوده تا با زبان C سازگار باشد و همين امر سبب گرديده تا بعضي از جنبه هاي C++ بسيار پيچيده شوند.

    زبان سي شارپ فرض اش بر اين است كه شما مي خواهيد تنها برنامه نويسي شيء گرا انجام دهيد و همانند C++ مخلوطي از برنامه نويسي رويه ايي (Procedural) و شيء گرا را نمي خواهيد به پايان برسانيد. بنابراين بايد طرز فكر خودتان را با دنياي شيء گرايي تطبيق دهيد. در ادامه خواهيد ديد كه در سي شارپ هر چيزي شيء است حتي يك برنامه ي سي شارپ.

    برنامه ي اول :

    Visual studio.net را اجرا كنيد و سپس در صفحه ي ظاهر شده New Project را برگزينيد. حالا از گزينه ي Visual C# projects قسمت Console applications را انتخاب نماييد. نامي دلخواه همانند ex01 را وارد نموده و سپس Ok نماييد. كد زير به صورت خودكار براي شما توليد خواهد شد:



    using System;

    namespace ex01
    {
    ///
    /// Summary description for Class1.
    ///
    class Class1
    {
    ///
    /// The main entry point for the application.
    ///
    [STAThread]
    static void Main(string[] args)
    {
    //
    // TODO: Add code to start application here
    //
    }
    }
    }


    اگر يك سري از مفاهيم آنرا متوجه نمي شويد اصلا مهم نيست! در مقالات آتي تمام اين موارد مفصل توضيح داده خواهند شد.
    متد استاندارد Main در اينجا قسمتي است كه عمليات اصلي برنامه در حالت Console ( شبيه به برنامه هاي تحت داس اما 32 بيتي ) در آن انجام مي شود.
    بدون متد Main برنامه هاي سي شارپ قادر به اجرا نخواهند بود. نوع آن در اينجا void تعريف شده است يعني اين متد خروجي ندارد. حتي اگر برنامه هاي استاندارد ويندوز را هم بخواهيد با C# بنويسيد بازهم متد Main حضور خواهد داشت ، هر چند به صورت خودكار ويژوال استوديو آنرا توليد مي كند.

    طريقه ي نوشتن توضيحات (Comments) در سي شارپ همانند C++ مي باشد يعني :



    /* any comments */


    ويا


    // any comments


    و تنها برنامه نويس براي نوشتن توضيحاتي در مورد كدهاي خود از آنها استفاده مي كند و در خروجي برنامه ظاهر نمي شوند.

    فعلا براي پايان قسمت اول از شيء Console و متد WriteLine آن براي نمايش يك جمله ي ساده استفاده مي كنيم. راجع به متدها ، متغيرها و غيره در آينده بيشتر صحبت مي كنيم.
    در آخر برنامه ي ما چيزي شبيه به عبارت زير مي باشد:



    using System;

    namespace ex01
    {
    class Class1
    {
    [STAThread]
    static void Main(string[] args)
    {
    Console.WriteLine("Hello C#!");
    }
    }
    }


    دكمه ي F5 را فشار دهيد تا برنامه اجرا شود.

    تعريف متغيرها در سي شارپ:

    سي شارپ عناصري را كه بكار مي گيرد همانند اعداد و كاراكترها ، به صورت نوع ها (Types) طبقه بندي مي كند. اين انواع شامل موارد زير مي شوند :
    نوع هاي پايه ايي از پيش تعريف شده مانند اعداد و غيره.
    نوع هاي تعريف شده توسط كاربر كه شامل STRUCT ها و ENUM ها مي شوند.

    نحوه ي تعريف متغيرها از نوع هاي پايه ايي از پيش تعريف شده :
    همانطور كه مي دانيد از متغيرها براي نگهداري اطلاعات استفاده مي شود. در سي شارپ ابتدا نوع متغير و سپس نام متغير و در آخر يك سمي كولون بكار برده مي شود. براي مثال :


    int a;


    كه در اينجا متغير a بعنوان يك متغير حاوي اعداد صحيح تعريف شده است.
    نكته ي مهمي كه در اينجا حائز اهميت است ، مقدار دهي اوليه ي متغيرها مي باشد. در غير اينصورت كامپايلر سي شارپ برنامه را بايك خطا متوقف مي كند. دليل اين امر هم اين است كه از استفاده از متغيرهاي بدون مقدار در طول برنامه جلوگيري شود تا ميزان خطاهاي در حين اجرا كاهش يابد.

    نوع هاي داده اي پايه ي زير در در سي شارپ به صورت پيش فرض مهيا هستند:

    object : نوعي است نامحدود كه مي تواند تمام انواع ديگر را نيز شامل شود. مثال :


    object = null;


    string : رشته ؛ در اينجا يك رشته توالي كاراكترهاي يونيكد مي باشد. مثال :


    string s= "hello";


    sbyte : نوع داده ايي صحيح 8 بيتي علامت دار.
    byte : نوع داده ايي صحيح 8 بيتي بدون علامت. مثال :


    sbyte val = 12;


    short : نوع داده ايي صحيح 16 بيتي علامت دار.
    ushort : نوع داده ايي صحيح 16 بيتي بدون علامت. مثال :


    short val = 12;


    int : نوع داده ايي صحيح 32 بيتي علامت دار.
    unit : نوع داده ايي صحيح 32 بيتي بدون علامت. مثال :


    int val = 12;


    long : نوع داده ايي صحيح 64 بيتي علامت دار.
    ulong : نوع داده ايي صحيح 64 بيتي بدون علامت. مثال :


    Long val1 = 12; long val2 = 34L;


    كلا در اينجا u به معناي unsigned است.

    float : نوع اعشاري با single precision .
    double : نوع اعشاري با double precision . مثال :


    float val = 1.23f;


    bool : نوع داده ايي Boolean كه مي تواند true و يا false باشد. مثال :


    Bool val = true;


    char : كاراكتر، دراينجا char يك كاراكتر يونيكد است.


    char val = 'h';


    به نحوه ي تعريف كاراكتر ها و همچنين رشته ها در سي شارپ دقت كنيد.

    decimal : نوع داده ايي دسيمال با 28 رقم معني دار.


    decimal val = 1.23M;


    يك نكته :

    - بهتر است هنگام تعريف يك متغير ، نامي با مسما براي آن انتخاب شود تا در هنگام كار خواندن كد ساده تر گردد. همچنين رسم شده است كه نوع متغير را به صورت خلاصه به نام متغير اضافه مي كنند. براي مثال بجاي FirstName بهتر است بنويسيم strFirstName . به اين نوع نگارش Hungarian notation مي گويند.
    - تمام نوع هاي پيش فرض تعريف شده در سي شارپ شيء هستند. در آينده بيشتر در اين مورد صحبت خواهيم كرد.

    مثال اين قسمت :

    يك برنامه ي console جديد در را VS.NET باز كنيد. نام آنرا در ابتدا ex02 انتخاب نماييد. در اينجا مي خواهيم دو متغير رشته ايي و صحيح را تعريف و سپس در خروجي نمايش دهيم.

    كد نهايي به صورت زير مي باشد:


    using System;

    namespace ex02
    {
    ///
    /// Summary description for Class1.
    ///
    class Class1
    {
    ///
    /// The main entry point for the application.
    ///
    [STAThread]
    static void Main(string[] args)
    {
    int intVar1 = 0;

    int intVar2;
    intVar2=1;

    int intV3=15 , intV4 = 12;

    string strText1 = "abcd";

    Console.WriteLine(
    "The value for variables are : \n intVar1="+intVar1 +
    "\n intVar2="+ intVar2 +
    "\n intV3=" + intV3 +
    "\n intV4=" + intV4 +
    "\n strText1=" + strText1);

    Console.WriteLine("\n\n Press any key to terminate");
    Console.ReadLine(); // pause screen!

    }
    }
    }


    نكاتي در مورد كد فوق:

    - بك اسلش ان ، در زبانهاي مشتق شده از سي به معناي new line مي باشد.
    - در كد فوق نحوه ي تعريف چند متغير در يك خط و حالتهاي مقدار دهي مختلف را ملاحظه مي كنيد.
    - از متد ReadLine براي نگه داشتن خروجي و مشاهده ي آن در اينجا استفاده كرديم.
    - عادت كنيد به صورت دندانه دار كد بنويسيد. اينكار خوانايي كد را صد برابر مي كند. در اينجا كدهاي داخل متد main ، كاملا چند دندانه از آكولادهاي باز و بسته كردن آن جلو تر هستند.
    - در كد بالا در متد WriteLine اعداد و رشته ها با هم جمع شده اند! اين مورد بدليل وجود overload هاي زياد اين تابع و ... ميسر گشته است. اصلا به آن دل نبنديد! چون در آينده كامپايلر سي شارپ اگر چنين اعمالي را در جاهاي ديگري مرتكب شويد به شدت با شما برخورد خواهد كرد!! براي جمع كردن اعداد با رشته ها حتما بايد عدد به رشته تبديل گردد و بعد ... . در اين مورد در مقالات بعدي بحث خواهد گرديد.

    در مورد كلاسها و using و namespace و غيره در آينده بيشتر صحبت خواهيم كرد.



    کيفيت مقاله :

  10. #10
    آخر فروم باز Nesta's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2005
    محل سكونت
    tehran
    پست ها
    3,343

    پيش فرض

    مقدمه :

    در اين قسمت مي خواهيم با يك سري از اصول اوليه ي شيء گرايي در سي شارپ كمي آشنا شويم. لازم به ذكر است ، بسياري از مواردي كه در اين قسمت مطرح مي شوند فقط براي آشنايي شما است و در آينده بيشتر بحث و مرور خواهند شد.

    آشنايي با فضاهاي نام (NameSpaces) :

    فضاهاي نام روشي براي مديريت كد نويسي هستند. براي مثال آنها ايجاد شده اند تا تداخلي بين نام هاي توابع در برنامه شما رخ ندهد. اين مساله در پروژه هاي بزرگ خود را نشان مي دهد و ممكن است دو آيتم در يك پروژه نام هاي يكساني را پيدا كنند. بدين وسيله اين شانس تصادم و تداخل كاهش پيدا مي كند. براي ايجاد يك فضاي نام به صورت زير عمل مي شود:



    namespace anyName
    {
    ……..

    Class anyClassName
    {
    ……….
    }

    …….

    }



    يكي از فضاهاي نام پايه اي در دات نت فريم ورك ، فضاي نام System مي باشد. براي استفاده از آن مي توان از كد زير كمك گرفت :


    using System;


    تمام فضاهاي نام به صورت پيش فرض public مي باشند و در خارج از كد شما قابل دسترسي هستند. روش استفاده از آنها به صورت زير است:


    ProjectName.NameSpace.ClassName.MemberName


    نكته :
    اگر دقت كرده باشيد هنگامي كه كرسر ماوس را روي هر آيتمي در منوي autocomplete نگه مي داريد و يا آنرا انتخاب مي كنيد يك راهنماي كوچك نمايش داده مي شود كه در حقيقت كامنت مربوط به آن تابع مي باشد. روش نوشتن چنين كامنت حرفه اي كه در منوهاي ويژوال استوديو ظاهر شود به صورت زير است كه بهتر است (!) قبل از هر تابع يا خاصيت يا كلاس و .... نوشته شود


    ///
    ///
    ///
    ///


    كلاس ها :

    چون سي شارپ تمام سر و كارش با كلاس ها است بنابراين بايد در مورد نحوه ي تعريف و استفاده از آنها تسلط كافي داشته باشيم.

    يك پروژه ي جديد console در VS.NET باز كنيد و نام آنرا در ابتدا ex03 وارد نماييد.
    بعد از باز شدن پروژه ، از منوي Project گزينه ي Add class را انتخاب كنيد تا كلاسي جديد به نام clsDate.cs را اضافه نماييم. ساختار فايل ايجاد شده توسط VS.NET به صورت زير است :


    using System;

    namespace ex03
    {
    ///
    /// Summary description for clsDate.
    ///
    public class clsDate
    {
    public clsDate()
    {
    //
    // TODO: Add constructor logic here (chashm!)
    //
    }
    }
    }


    تابع يا متد clsDate كه در اينجا به صورت پيش فرض ايجاد شده است اصطلاحا سازنده (constructor) نام دارد. اين تابع هر بار كه يك شيء جديد از كلاس مي سازيم به صورت خودكار اجرا مي شود.

    از اين كلاس مي خواهيم براي نمايش تاريخ/ ساعت و غيره استفاده كنيم.

    براي مثال مي خواهيم تاريخ جاري سيستم را به صورت يك خاصيت از اين كلاس دريافت كنيم. براي اين منظور كد زير را به برنامه اضافه مي نماييم:


    public string currentSystemDate
    {
    get
    {
    return System.DateTime.Today.ToString() ;
    }
    }


    توضيح كد فوق :

    خاصيتي را كه مي خواهيم از برنامه دريافت كنيم با كلمه ي كليدي get معرفي مي نماييم. هر چيزي كه اين قسمت برگرداند خروجي currentSystemDate خواهد بود. اين دستور زبان كه در بالا معرفي شد استاندارد است و در همه جا به يك صورت تعريف و بكار برده مي شود. پس شكل آنرا به خاطر بسپاريد.
    از كلمه ي كليدي return براي برگرداندن يك خروجي از خاصيت و يا تابع استفاده مي شود.

    براي استفاده از اين خاصيت جديد ، در فايل Class1.cs كه متد main برنامه ي ما در آنجا قرار دارد به صورت زير عمل مي كنيم :


    clsDate m_var = new clsDate(); // initialize variable
    Console.WriteLine ( m_var.currentSystemDate );
    Console.ReadLine();//pause!


    توضيح كد فوق :

    براي استفاده از يك كلاس بايد يك متغير از آن را تعريف كنيم. در هر زباني يك سري نوع هاي استاندارد مانند int و string و غيره وجود دارند. كلاس هم در حقيقت يك نوع داده ي بسيار بسيار قدرتمند به شمار مي آيد. براي تعريف يك متغير از نوع جديد روش كار مانند سابق است. براي مثال زماني كه يك متغير عدد صحيح را تعريف مي كنيد به صورت زير عمل مي شود :


    int i=0;


    راي تعريف يك متغير از نوع داده اي كه خودمان تعريف كرده ايم نيز بايد به همين صورت عمل شود.


    clsDate m_var = new clsDate();


    از كلمه ي كليدي new اينجا به صورت استاندارد براي مقدار دهي اوليه به اين متغير جديد استفاده مي نماييم.

    سپس به روش دستيابي به اين خاصيتي كه به كلاس اضافه كرده ايم مي رسيم.


    m_var.currentSystemDate


    كلا چه يك خاصيت و يا يك متد را به كلاس اضافه نماييم براي دستيابي به آن از عملگر نقطه پس از ذكر نام متغير تعريف شده از نوع كلاس خود ، استفاده مي نماييم. براي استفاده از خاصيت ها نيازي به آوردن () بعد از ذكر نام خاصيت نمي باشد.

    عموما از خاصيت ها براي برگرداندن و يا تنظيم يك مقدار ساده استفاده مي شود و در آنها عمليات پيچيده اي مد نظر نمي باشد.

    توضيحي در مورد ; () System.DateTime.Today.ToString
    استفاده از خواص :

    شما به ويژگي هاي يك شيء با استفاده از خواص آن مي توانيد دسترسي پيدا كنيد. يك property عضوي است كه امكان دسترسي به ويژگي شيء يا كلاس را فراهم مي كند. براي مثال طول يك رشته (string) ، سايز يك فونت ، عنوان يك فرم و نام يك مصرف كننده ، خاصيت هستند .
    بسياري از اشياء ذاتي دات نت فريم ورك ، خواص مفيد زيادي را به همراه دارند. براي مثال شيء DateTime را در نظر بگيريد. با استفاده از خاصيت Today آن مي توان تاريخ جاري سيستم را بدست آورد. براي استفاده از يك خاصيت لازم است تا كلاس تعريف كننده شيء در برنامه مهيا باشد. منظور همان استفاده از فضاي نام مربوطه مي باشد. پس از وارد كردن فضاي نام كلاس مورد نظر مي توانيد از شيء و خواص آن استفاده كنيد. دو راه وجود دارد يا به صورت كامل تمام موارد بايد ذكر شوند مانند System.DateTime.Now; و يا با وارد كردن فضاي نام System كوتاه سازي صورت مي گيرد.
    براي استفاده از هر متد و يا شيء ايي در سي شارپ بايد اين شيء قابل دسترسي باشد. براي مثال شيء Console كه از آن براي چاپ كردن خروجي بر روي صفحه ي نمايش استفاده مي كنيم در فضاي نام System واقع شده است. يا بايد در ابتداي برنامه ذكر كرد using System ; و سپس خيلي راحت از اين شيء استفاده كرد و يا مي توان اينكار را انجام نداد و نوشت : System.Console و الي آخر. با ذكر فضاي نام در ابتدا با استفاده از using مي توان خلاصه نويسي كرد.

    نتيجه ي نهايي مثال اين فصل :

    محتويات فايل Class1.cs :


    using System;

    namespace ex03
    {
    ///
    /// Summary description for Class1.
    ///
    class Class1
    {
    ///
    /// The main entry point for the application.
    ///
    [STAThread]
    static void Main(string[] args)
    {
    clsDate m_var = new clsDate(); // initialize variable
    Console.WriteLine ( m_var.currentSystemDate );

    Console.ReadLine();//pause!
    }
    }
    }


    محتويات فايل clsDate.cs كه به برنامه اضافه كرديم:


    using System;

    namespace ex03
    {
    ///
    /// Summary description for clsDate.
    ///
    public class clsDate
    {
    public clsDate()
    {
    //
    // TODO: Add constructor logic here
    //
    }

    public string currentSystemDate
    {
    get
    {
    return System.DateTime.Today.ToString() ;
    }
    }


    }
    }

صفحه 1 از 12 1234511 ... آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •